Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Inside Redhawks

Arenan måste bli den mäktigaste motorn för Redhawks

Bild: BILDBYRÅN
Utan tvekan skulle Malmö arena kunna vara den mäktigaste motorn för Malmö Redhawks. Utmaningen är att utnyttja den fulla potentialen i kombinationen Arenan och Redhawks.
Vi är inne på tionde året och alltjämt känns det inte som om parterna har hittat den optimala modellen.
Som hockeystadion är Arenan vida överlägsen exempelvis Royal arena i Köpenhamn.
Den danska motsvarigheten är främst en evenemangshall.
Arenan i Malmö är byggd för hockey.
Först och främst.
Kruxet är att den är för stor.
Missförstå mig rätt. Det krävs att åskådarna fyller upp 10000 av de drygt 12000 platserna för att den elektriska stämningen ska uppstå.
Vardagsmatcher med klart hyfsade publiksiffror på en bit över 5000 (på plats) hade gett en festlig inramning i en mindre hall.
Ljudet från förhållandevis få har svårt att pingponga runt i en byggnad med katedralhöjd.
Och marginalåskådarna kommer när det är stämning och liv i luckan. Inte när det bara är småputtrigt och halvgrått.
Redhawks avtal med Arenan går in på sin sista säsong. Alternativen är att låta avtalet löpa ut och skriva nytt. Eller omförhandla gällande avtal.
Nej, några andra alternativ finns inte.
Isstadion? Just nu renoveras ispisten och anläggningen saknar numera attraktiva sponsorutrymmen. Dessutom är Arenan så intimt förknippad med Redhawks och alla har vant sig vid bekvämligheten.
Bygga nytt, typ 7500 åskådare med restaurang och 30 loger? För dyrt och tar för lång tid.
I en förhandling med Arenan borde argumentet ”en välmående hockeyklubb tjänar även ni på” väga tungt.
Självklart är isprodukten nummer 1, Redhawks har möjlighet att fortsätta på den inslagna vägen genom alltid erbjuda publiken känslan av att varje svettdroppe är utkramad.
Rent finansiellt, förutom biljettintäkterna, finns pengarna i försäljningen av mat och dryck. Kontrollen av intäkterna därifrån lär aldrig Arenan släppa. Förstås.
Vad jag förstår har Redhawks redan förhandlat fram att klubben får en större andel av mat- och dryckförsäljningen.
En provision.
Och det är rätt väg att gå. Incitamentet är betydelsefullt för en hyresgäst.
Win-win.
Det här är grundbulten till ekonomisk framgång för Redhawks – och Arenan.
Matkulturen skiljer sig åt, men det finns amerikanska undersökningar som visar att åskådarna sätter stort värde på matutbudet i arenorna. Rätta mig om jag har fel, men visst finns det en markant förbättringspotential i kioskutbudet?
Arenan gör investeringar på plan 4, där det ska skapas en vip-area genom att några loger byggs om.
En större träffpunktsyta.
För Redhawks gäller det att utnyttja faciliteterna bättre.
Läs alla artiklar om: Malmö Redhawks 2018/19
Gå till toppen