Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Jag ogillar att betala utan att få något för det

Postnord har skyllt på tillfällig arbetsbelastning och manat till tålamod, skriver Erik Helmer om sina problem.Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/T Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Kommentar till insändaren: ”Postnord tog en bild på paketet – vad har hänt med det sedan dess?” den 30 maj.
Läs mer:Postnord tog en bild på mitt paket …– vad har hänt med det sedan dess?
Postnords misslyckande är långt ifrån unikt. Själv har jag två paket, som jag betalat tull/moms för, ett från mars och ett från april som ännu inte dykt upp. Postnord har skyllt på tillfällig arbetsbelastning och manat till tålamod. Ett problem är man har bytt kolli-id i samband med momshanteringen så jag kan inte själv spåra paketen. Jag köper en del böcker och dvd/cd från utlandet och kan inte själv identifiera vilka paket det rör sig om och därmed inte reklamera hos avsändaren, som i dessa fall uppenbarligen är oskyldiga offer för Postnords inkompetens. Själva momsbeloppet är inte avskräckande men jag ogillar att betala utan att få något för pengarna. Varför kan man inte hantera dessa paket som postförskott så att man erlägger momsen när man hämtar paketet? Nu är det två instanser som är involverade och kan skylla på varandra: Tullverket och Postnord, och mellan dem står jag utan beställd och betald vara.

Erik Helmer

Ramlösa
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen