Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Förskolepersonal i uppror – stor manifestation i Malmö

"Öppna kranen – mer stålar åt barnen". Så skallade ropen på Malmös gator under söndagen när runt 2 000 demonstranter krävde mer resurser till förskolan.

"Jag har börjat stänga av mina känslor för att inte kollapsa".
"Vi borde alla tillsammans dra i nödbromsen för vi kan inte ha det så här för vi går sönder allihop till slut."
"Till er politiker: ut och arbeta en månad på en förskola så ni kan se verkligheten."
"Förskoleupproret" lockade många till manifestationen i Malmö på söndagen.Bild: Hussein El-alawi
Så har förskolepersonal i Malmö beskrivit sin arbetssituation under hashtaggen #pressatläge. Liknande berättelser har kommit in från stora delar av landet de senaste veckorna. Det handlar om personal som går in i väggen, eller är på väg att göra det. Om frustration och dåligt samvete över att inte finnas där för alla barn som behöver det. Om att inte hinna ägna sig åt den pedagogiska verksamhet man utbildats för.
Förra helgen hölls manifestationer i Stockholm, Göteborg och sju andra svenska städer. På söndagen var det Malmös tur.
Daniel Nyström är förskollärare och en av initiativtagarna till manifestationen.
– Något måste hända nu, säger han.
Daniel Nyström är förskollärare och en av initiativtagarna till söndagens manifestation.Bild: Hussein El-alawi
– Det jag uppfattar, ser och känner i de här texterna är en sorg över att man inte kan ge det man vet att man kan ge om man har rätt förutsättningar. Jag har beskrivit det som en professionernas sorg.
Demonstrationståget är en sorts sorgetåg, menar han, men tillägger:
– Nu handlar det om att få till en framtidstro igen. Vi måste stå upp för barnen.
Malin Karlén, från förskolan Per Albins hem, säger att det är omöjligt att göra ett bra jobb så som förskolan ser ut idag.Bild: Hussein El-alawi
Malin Karlén, från förskolan Per Albins hem, säger att det med dagens resurser – och med många barn med särskilda behov – inte är möjligt att göra ett bra jobb.
– Vi har 20 barn på 2,9 pedagoger. Vi kan inte se alla barn. Och de kan inte säga ifrån, vi är barnens skyddsombud, säger hon.
Förskolepsykologerna Christina Thurell, Tove Nilsson och Maja Sterner ser på nära håll konsekvenserna av resursbristen inom förskolorna.Bild: Hussein El-alawi
Förskolepsykologerna Pia Vogl, Christina Thurell, Tove Nilsson och Maja Sterner deltog för att backa upp sina kollegor.
De ser på nära håll konsekvenserna av den resursbrist de menar råder idag.
– De första åren är de absolut viktigaste för hjärnans utveckling. Det är då man ska bli sedd och hörd och få hjälp att förstå alla känslor man har. Men det har pedagogerna inte en chans att göra idag. Och det är alarmerande, säger Maja Sterner.
Christina Thurel har jobbat inom förskolan sedan 1989, de senaste åtta åren i Malmö. Och hon tycker sig se en negativ spiral.
– Det är allt för stora barngrupper, en för hög andel outbildad personal och vi ser hela tiden ökade krav på dokumentation som föder stress i våra förskolor.
– Det har varit mycket fokus på skolan, men det är i förskolan allt startar. Vi behöver barn som mår bra och är trygga och litar på vuxenvärlden, säger hon.
Förskoleupproret kommer att träffa representanter från samtliga riksdagspartier i veckan. Men i valrörelsen är förskolan hittills inte en prioriterad fråga. Blir det inga förändringar måste kampen föras vidare med andra medel, enligt förskolläraren och medarrangören Daniel Nyström.
– Om vi inte får igenom kraven tror jag att vi kan vara nära en strejk, säger han.
Men tanken på strejk roar inte fackförbundets Kommunals Skåneordförande, Christel Algback.
– I vår värld ligger det långt borta. Vi har fredsplikt, och strejk är inget jag kan uppmuntra, säger hon.
Fakta

Några berättelser från #pressatläge

Under hashtaggen #pressatläge har förskoleupproret fått in berättelser från hela landet från personal som vittnar om den ansträngda situationen. Här är några historier från Malmö:

"Många barn är ledsna och gråter större delen av dagarna. Förr brann jag för det här yrket och sprang omkring som en gasell och försökte vara alla barn till lags. Det håller inte för min egen hälsas skull. Jag har börjat stänga av mina känslor för att inte kollapsa"

"Känner mig så otillräcklig, orken och glädjen minskar lite varje dag. Älskar mitt jobb, men älskar det ännu mer när många barn är sjuka eller lediga. Känner mig så hemsk som ens tänker tanken men med mindre barn så är det så stor skillnad, man hinner se och prata med alla barnen och även dem känns gladare!"

"Jag valde till slut att säga upp mig och än idag kan jag känna skuld över att ha lämnat barnen, vårdnadshavarna och kollegorna i sticket. Men vi borde alla tillsammans dra i nödbromsen för vi kan inte ha det såhär för vi går sönder allihop till slut. "

"Jag har valt att lämna förskolan och skolan som arbetsplats. Känslan av att ha höga ambitioner som aldrig kan få genomslag, att inte hinna se eller ta tillvara på barnen, deras intressen och förutsättningar samt att känna att det sista jag gör i mitt arbete är lärande - gjorde att jag utvecklade stressyndrom och depression, ångest och panikångest samt en stresskänslighet och ljudkänslighet. Nu pluggar jag istället till jurist och mår superbra"

"Vill börja med att jag verkligen älskar mitt yrke som förskollärare. Men nu är jag så sjuk trött att jag inte ens vet vart jag ska ta vägen..."

"Jag tänker på alla de barn som är introverta och lugna som inte får någon kvalitets tid eller uppmärksamhet om dagarna för att all kraft går till att släcka bränder. "

"Börjar bli outhärdlig. Jag känner att jag aldrig räcker till och känner mig slutkörd varje helg. Sitter mest och sover på kvällarna."

"Jag vet att jag inte är ensam om att ofta känna mig oerhört stressad och otillräcklig. Inte heller är jag ensam om att komma hem för att stupa på soffan - efter att ha gett 110 % på jobbet som ninja-trollkarls-superhjältepedagog i hopp om att kunna kompensera dem bristfälliga omständigheterna."

"Till er politiker: Ut och arbeta 1 månad på en förskola så ni kan se verkligheten. "

Fakta

Förskoleupprorets krav

Max 12 barn i småbarnsgrupp, 1-3 år

Max 15 barn i storbarnsgrupp, 3-5 år

Max 4-5 barn per pedagog i varje barngrupp

Att barngruppernas storlek är anpassad efter lokalernas storlek

Att barn med särskilda behov för de resurser som krävs

Att alla förskolor har tillgång till specialpedagog

Att vikarier sätts in från första dagen när verksamheten kräver det

Att alla förskollärare från reglerad planeringstid

Kurser och fortbildning på arbetstid

Höjda löner

Att kringuppgifter tas bort (som att laga frukost, mellanmål, diska, städa, ringa in vikarier, schemaläggning mm)

Gå till toppen