Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Allt fler sommarturister i Lund - internationell marknadsföring en förklaring

Både svenska och utländska turister ökar stort i stan under sommarmånaderna. Ett växande utbud av nöjen och aktiviteter, samt allt fler kongresser ligger bakom en stadig ökningstakt på 6-8 procent om året.

Ett stort utbud för sommarlediga är en av anledningarna till att turismen ökat i staden. Bilden är från Sommarlund i Bjerredsparken i Lund 2017. Den nederländska artisten Bram Graafland kallar sig "The yelling kitchenprince."Bild: Ingemar D Kristiansen
2017 ökade bokade gästnätter under sommaren med 8 918 jämfört med 2016.
Tyska turister stod för 14,5 procent av de utländska gästnätterna förra året. Men fler svenskar väljer att semestra hemma. Även danska och brittiska turister har ökat.
Den årliga ökningen har de senast åren legat på på mellan 6 och 8 procent, berättar Helena Görtz, turismutvecklare.
– Framför allt tror jag det ger resultat att vi arbetar tätt tillsammans med besöksnäringen i Lund. Det är vi tillsammans som bestämmer vilka marknadsföringsaktiviteter vi ska genomföra, säger Helena Görtz.
Mycket riktas mot internationella besökare, framför allt annonsering på internet. Nu ger också ett par år av uthållig marknadsföring resultat, menar Helena Görtz.
– Vi arbetar också med bloggare och influencers, som är något som kommer allt mer.
Enligt Per Persson, näringslivs- och turismchef i Lunds kommun, är en viktig förklaring att Lund blivit en allt bättre sommarstad, med allt större utbud.
– Museerna har spännande utställningar och Sommarlund erbjuder ett stort utbud för besökarna. Kulturen hade även de besöksrekord 2017 med 4 500 fler besökare jämfört med 2016, säger Per Persson i ett pressmeddelande.
Ökningen syns dessutom tydligt i handeln då juni och juli idag har lika stor omsättning som de andra månaderna under året.
– Vi har nu lite över 30 procent av gästnätterna på sommaren. Där spelar också kommunens satsning på Sommarlund en viktig roll, med mer än 300 aktiviteter som passar både Lundabor och besökare, säger Helena Görtz.
Lund har även ökat i popularitet som kongresstad. Från plats 186 på listan av världens mest populära kongresstäder år 2016 till plats 133 år 2017.
Lund är även den fjärde bästa kongresstaden enligt den internationella föreningen ICCA’s årliga statistik som släpptes i början av maj.
När ni ska marknadsföra Lund - vilka kvaliteter väljer ni att lyfta fram?
– Vi trycker mycket på närheten, att det finns två stora flygplatser på kort håll. Men också närheten inne i staden. Om man promenerar runt en timme får man en ganska bra känsla för Lund.
– Många kommer förstås också för historien och det gamla. Men även det nya, framför allt kring Max IV och ESS, intresserar många besökare, säger Helena Görtz.
Gå till toppen