Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Kommun och bussbolag på kollisionskurs om indragna hållplatsen: "Anmärkningsvärt"

Lastplatsen framför den nya busshållplatsen på Bangatan borde tas bort så att bussarna kan köra längre fram. Det menar Nettbuss. Inställningen får skarp kritik av Lunds kommuns tekniska direktör Håkan Lockby.

Lastplatsen borde tas bort för att kunna användas som hållplats, menar Nettbuss.Bild: Eskil Fagerström
Anledningen till beslutet är att hållplatsen är för kort.
– Arton bussar i timmen ska kunna stanna vid Bantorget. Det är cirka var tredje minut som en buss kör förbi, säger Gustav Jansson, affärschef på Nettbuss i Lund.
För att undvika trafikstockning från Bangatan och Trollebergsvägen ska det kunna stanna två bussar vid platsen.
Busschaufförerna ska inte heller behöva känna sig stressade, vare sig de står på hållplatsen eller väntar på att få köra in, menar Gustav Jansson.
– Det kan ta olika lång tid vid platsen beroende på kunderna som går på bussen, om någon har en fråga som tar längre tid eller behöver ta tid på sig att gå på, säger han.
Enligt de ritningar på Bantorget, som Nettbuss fick ta del av under byggnationen av Bantorget, skulle det inte vara någon förändring på var hållplatsen skulle placeras.
Läs mer: Nybyggda hållplatsen kan inte tas i bruk – är för kort för två bussar
Men nu finns det istället en femton meter lång lastzon framför hållplatsen vilket också gör det svårt för bussarna att köra förbi om platsen är upptagen av en lastbil.
– Lastzonen borde tas bort så att vi kan använda den platsen, säger Gustav Jansson.
Redan i början av mars såg bussbolaget att det blivit fel och flaggade för det.
Läs mer: Arkeologiskt fynd flyttar på fontänbrunnar
I mitten av maj gjordes en riskanalys då vägen och hållplatsen provkördes. Då fann Nettbuss att platsen inte var lång nog att stanna på.
– Vi har haft en dialog internt med skyddsombud och kommit fram till att det inte är lämpligt. Vi var tydliga om att vi inte kunde använda hållplatsen, säger Gustav Jansson.
Att kommunen och bussbolaget ska komma fram till en lösning är Gustav Jansson helt säker på. Men när det blir kan han inte sia om.
– Vi har kört trafiken här i fem år och har alltid haft en god dialog med kommunen, så jag är övertygad om att vi ska lösa det på bästa sätt.
Beskedet att inte använda hållplatsen kom som en överraskning för kommunen. Under tisdagen har Håkan Lockby, teknisk direktör på Lunds kommun, analyserat platsen för att komma fram till en lösning.
– Vi står för kompromissen. Vi har tagit hänsyn till lastplatsen som ska kunna användas av näringsidkare i närheten, gående och Grand Hotel. Hade vi bara haft kollektivtrafiken hade vi kunnat göra det som Nettbuss efterfrågar, men nu har vi en annan roll.
Gatukontorets analys är att kurvan inte alls är för snäv och menar att bussarna skulle ha kunnat provköras under dagen, istället för att inte köra alls. Enligt deras analys skulle bussen i och för sig behöva vänta bakom en annan buss, men inte äventyra några risker för andra trafikanter.
– Det är inte sant att det blir stress, deras huvudargument faller. Ritningarna visar att det inte blir så. Men vi får inte provköra, säger Håkan Lockby.
Han menar även att någon av de tre linjerna som passerar skulle kunna nyttja hållplatsen. Något som Nettbuss och Skånetrafiken sagt nej till.
– Det är anmärkningsvärt att ingen buss kan stanna. Då är det problem på alla hållplatser, säger Håkan Lockby.
Han föreslår att linje fyra som är hårt trafikerad skulle kunna gå. Men Nettbuss har meddelat att de inte kan ansvara för säkerheten på platsen då.
– Vi har respekt för att det finns säkerhetsproblem och arbetsmiljöproblem. Men jag börjar ifrågasätta busstrafiken i stadskärnan som helhet i så fall, ur en skyddssynpunkt, och det är allvarligt. Vet inte varför man slår till så här nu. Jag tror att det finns andra platser som är värre.
– Jag tror inte att den här hållplatsen är den värsta i säkerhetssynpunkt, utan det är hur snabbt de kör.
Samarbetet mellan kommunen, Nettbuss och Skånetrafiken har varit gott tidigare, menar Håkan Lockby som är förvånad över varför beslutet togs utan kommunens vetskap. Men även han hoppas på en lösning.
På torsdag ska kommunen, Nettbuss och Skånetrafiken träffas för att försöka komma fram till en lösning.
Läs alla artiklar om: Bantorget byggs om
Gå till toppen