Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Wimans blogg

Max Wiman: Mycket händer också utanför fotbollsplanen

Malmö FF-nyheter kring stadion, hemsida och lojalitetsprogram.

Det kommer att ske en hel del runt Malmö FF det närmaste året - även om vi riktar blickarna bort från det rent sportsliga som sker på planen.
Utlovade ju lite ytterligare material från det medlemsmöte som Malmö FF hade tidigare i veckan. I ett längre perspektiv av väldigt stort intresse och av stor betydelse, var de andra nyheter som vd Niclas Carlnén presenterade.
• Det sedan något år aviserade nya lojalitetsprogrammet ska vara klart till 2019. Det handlar alltså om en utveckling av systemet som innebär att medlemmar och årskortsinnehavare till exempel får förtur vid vissa biljettköp.
• Med grund i krav från Uefa kommer ett helt nytt inpasseringssystem på stadion vid matcherna att tas i bruk nästa år.
• Klubben arbetar med en ny hemsida, som också vad jag förstår ska vara redo att tas i bruk det närmaste året. Vilket onekligen kan behövas, vare sig navigering eller utseende är särskilt up to date.
• Från nästa år tar ju MFF över serveringsverksamheten på stadion. Just nu läggs fokus på två saker. Dels med kioskernas sortiment och flöde (som ju fått våldsam kritik). Men också på den restaurang som finns i byggnadens yttersida och som är en del av nuvarande avtalsinnehavares koncept. Vi pratar om O’Learys alltså.
– Det är den bit som kan ta längst tid att få på plats, sa Niclas Carlnén. Det kan ju bli ett helt nytt koncept som kan kräva en helrenovering.
Frågan om namnet på Stadion blev också föremål för diskussion. Här är tongångarna precis som tidigare. Malmö FF säger att man har en dialog med flera intresserade - både nationella och internationella - men att det är en komplicerad fråga som tar tid.
Det är ju inte ens en kvalificerad gissning att fotbollsarenan kommer att heta Stadion under hela det här året – minst. Malmö FF har satt en, icke officiell, prislapp på namnet och tänker inte rucka på det. Det är inte heller, enligt styrelseledamoten Pontus Hansson, inte aktuellt att vika ner sig och ge stadion ett namn efter till exempel en viktig person i MFF-historien (läs Eric Persson). Målet är att sälja namnet kommersiellt och det gav ju hela 50 miljoner kronor med det tioårsavtal som Swedbank tecknade och som började gälla redan innan stadion var klar. Avtalet gick ut vid nyår.
Läs alla artiklar om: MFF:s medlemsmöte 4 juni
Gå till toppen