Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Med andra ord

Läsarbrev: "Barakat åtnjuter bred respekt som imam."

Moskén i Fittja söder om Stockholm har haft böneutrop sedan 2013.Bild: JESSICA GOW / TT
Moshe-David HaCohen:
Mats Skogkär uppmanar i en ledare (30/5) Malmö stad att avbryta samarbetet med imam Salahuddin Barakat. En sådan handling anser både jag som församlingsrabbin och ledningen för Judiska församlingen i Malmö skulle gynna den segregering och enklavisering som håller på att slita sönder staden.
När vi inledde vår dialog med imam Salahuddin Barakat och Islamakademin, klargjorde han själv de basala värderingar som vi också anser vara direkt avgörande för ett samarbete: icke-våld, anti-diskriminering och att hat och fördomar aldrig får accepteras.
Vad gäller Salahuddin Barakats inställning till apostasi, som Skogkär har invändningar mot, har Barakat klargjort sin ståndpunkt i en krönika på tidskriften Fokus (30/5) webb. Barakat är glasklar med att det under inga omständigheter är tillåtet att använda våld eller hot om våld mot dem som lämnar islam, varken i Sverige eller andra delar av världen, varken i nutid eller i framtid. Barakat är tydlig med att det inte går att tvinga någon till att följa religionen eller i någon mening vara religiös och att man inte bör förskjuta eller bryta kontakten med den som lämnar islam. Han pekar istället på barmhärtighet och vänligt uppträdande.
Den här debatten lyfter en större fråga kring hur vi hanterar den komplexitet som kan uppstå när man försöker integrera traditionella värderingar i ett sekulärt samhälle. Vi judar har en lång historia av livaktig dialog om judendom och modernitet, och vi välkomnar med öppna armar muslimer i denna diskussion.
Det var mot den bakgrunden som Judiska församlingen i Malmö och Salahuddin Barakat och Islam-akademin bildade föreningen Amanah, judisk-muslimsk tradition och tillit. Amanah stöds av Malmö muslimska nätverk som består av hela tio av Malmös moskéer som i sin tur samlar stora delar av Malmös muslimer. Det faktum att Barakat åtnjuter bred respekt som imam liksom att han aktivt motarbetar extremism och antisemitism har betytt enormt mycket för det stöd som Amanah har fått. Samtidigt kräver det en hel del mod för att kunna möta kritik för sina ställningstaganden. Det är förmodligen enklare att fortsätta att verka inom sin egen grupp. Men både Salahuddin Barakat och vi har insett att detta inte är vägen till en hållbar framtid.
Det breda stöd vi fått på den korta tid vi samarbetat visar att detta verkar fun-gera. Vi uppskattar att Malmö stad delar vårt synsätt och stöttar vårt partnerskap. Samarbetsprojekt som Amanah visar att goda relationer byggda på tillit och förståelse är den rätta vägen framåt för Malmö.
Bengt Nordh:
Anders Kjellström (Aktuella frågor 6/6) argumenterar som det bara finns två trosuppfattningar i Växjö; kristna och muslimer.
I Sverige har vi religionsfrihet och kyrkan är skild från staten.
Var och en får utöva sin religion inom det regelverk som gäller i Sverige. I andra länder kan religion vara statsbärande och ha inflytande på lagar.
Många med mig vill inte ha någon religionspåverkan, klockor eller böneutrop etc, varken från kristna eller muslimer.
Det är också en innebörd av religionsfrihet.
För övrigt borde det kunna lösas med modern mobilteknik, alla har ju mobiltelefon.
Gå till toppen