Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Vi har fått nog. Situationen i kollektivtrafiken är en bromskloss för Landskrona och Helsingborg.”

Regeringen tycks varken förstå omfattningen av problemen i Skåne eller de möjligheter som finns här. Det skriver Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona, och Christer Sörliden (L), ledamot i Region Skånes fullmäktige och bosatt i Helsingborg.

När en stor del av Skånes tågpendlare dagligen måste ställa sig frågan om de överhuvudtaget kommer att komma till jobbet är det anmärkningsvärt att de rödgröna företrädarna i regionen fortsätter att prioritera höghastighetståg till Stockholm, skriver artikelförfattarna.Bild: Johan Nilsson/TT
Tågkaoset måste lösas. Situationen i kollektivtrafiken är en bromskloss för Landskronas och Helsingborgs tillväxt och för människors vardag. Men socialdemokraterna tar inte problemen på allvar. Det är oacceptabelt.
I den nationella trafikplan för vägar och järnväg som regeringen presenterade tidigare i veckan missgynnas Skåne. Bara 15 av 160 väg- och järnvägssatsningar är förlagda till Skåne.
Regeringen tycks varken förstå omfattningen av problemen i Skåne eller de möjligheter som finns här.
Under åren 2018–29 vill regeringen investera drygt 20 miljarder kronor på att bygga vägar och järnvägar i Skåne. Det kan verka som en hög summa, men den är liten i förhållande till antalet invånare i regionen, omfattningen av trafiken och framför allt i förhållande till regionens viktiga geografiska läge för handel och transport i Öresund och övriga Europa.
Vi hade förväntat oss ett ordentligt krafttag från regeringens sida, men de politiker som utgår från Stockholm tar fortfarande inte tågproblemen i Skåne på tillräckligt stort allvar.
Sammanlagt går enligt Skånetrafiken cirka 33 000 personer på och av tåget i Landskrona och Helsingborg varje dag. 58 000 människor pendlar till och från kommunerna med bil eller kollektivtrafik. Det eftersatta underhållet av de svenska järnvägarna och de otillräckliga nyinvesteringarna slår därför hårt mot Landskrona- och Helsingborgsborna.
Försenade, inställda och till och med evakuerade tåg har mer eller mindre blivit vardag för resenärer i Skåne. Människor som arbetspendlar blir försenade – om de alls kommer fram – studenter likaså. Det leder till att fler tar bilen vilket belastar vägarna ännu mer. I kombination med det dagliga pendlingskaoset på E 6, som idag drabbar tiotusentals arbetspendlare, hotas nu både tillväxten och attraktiviteten för hela Skåne.
En väl fungerande infrastruktur är en avgörande faktor för gott företagsklimat. Den påverkar tillgång till kunder, personal och leveranser. För många företag finns det varken utrymme eller vilja att planera sin verksamhet efter opålitlig kollektivtrafik.
Vad händer med det skånska näringslivet om företag i allt större utsträckning väljer "säkra kort" som Köpenhamn och Stockholm?
Vad händer med arbetsmarknaden om företag väljer bort att anställa människor som pendlar till jobbet?
De 20 miljarderna från regeringen är ett steg i rätt riktning, men långt ifrån tillräckliga.
Vi saknar satsningar på flera spår och på underhåll av vägnätet. Regeringen har till exempel valt att inte lägga ett öre på en utbyggnad av E 6 trots att motorvägen står inför ett sammanbrott på grund av omfattande trafik. Även Skånebanan, tågsträckan mellan Helsingborg och Kristianstad, har glömts bort. Utbyggnaden av dubbelspår på en av Sveriges mest trafikerade enkelspårsträckor uteblir. Satsningar på Skånebanan hade avsevärt förbättrat livskvaliteten hos dem som bor eller arbetar i Landskrona och Helsingborg. Då hade de till exempel inte ständigt behövt riskera att komma för sent till jobb, studier, förskola och kvällsmaten.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att regeringen satsar rekordmycket på järnvägen. Men pengarna från regeringen räcker inte för att lösa Skånes behov av effektivare kommunikationer, bättre möjligheter att resa mellan städerna i regionen och ytterligare förbindelser över Öresund.
Vad värre är: inte heller den lokala socialdemokratin tycks förstå omfattningen av problemen. Det rödgröna styret i Region Skåne väljer att med förmildrande retorik försvara situationen och sitt bristande agerande med att endast ett av tio Öresundståg är försenade. Men det är ett resonemang som inte har mycket stöd hos de tusentals resenärer som drabbas.
När en stor del av Skånes tågpendlare dagligen måste ställa sig frågan om de överhuvudtaget kommer att komma till jobbet är det anmärkningsvärt att de rödgröna företrädarna i regionen fortsätter att prioritera höghastighetståg till Stockholm. Det är minst sagt underligt i en situation när en resa mellan Helsingborg och Malmö kan bli en dagsutflykt i Skånetrafiken. Vi kräver åtgärder nu. Vi har fått nog!

Torkild Strandberg

Christer Sörliden

Torkild Strandberg (L) är kommunstyrelsens ordförande i Landskrona.
Christer Sörliden (L) är ledamot i Region Skånes fullmäktige och bosatt i Helsingborg.
Läs mer:Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Läs alla artiklar om: Problem i tågtrafiken
Gå till toppen