Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Valet 2018

Få ideologiska skillnader när skolfrågor debatterades i Staffanstorp

Socialdemokraterna vill se en större socioekonomisk fördelning av skolpengen än vad Moderaterna vill. Det var en av få meningsskiljaktigheter som framkom när fullmäktigepartierna debatterade skolfrågor på måndagskvällen.

Det var först i slutet av skoldebatten, i duellen mellan Nino Vidovic (M) och Laila Olsen (S) som det uppstod lite tydligare meningsskiljaktigheter.Bild: Astrid Adelgren
Ska Staffanstorp ha en gymnasieskola? Ska det finnas profilklasser i grundskolan? Hur ska gymnasiebehörigheten öka? Det var några av de frågor som diskuterades under skoldebatten innan det vanliga fullmäktigemötet i Staffanstorp på måndagskvällen. Konceptet var att två politiker fick mötas i en fyra minuter lång duell i varje fråga.
Men de Staffanstorpsbor som ännu inte har bestämt sig för vad de ska rösta på i höst blev kanske inte så mycket klokare efter måndagens debatt, där ”jag håller med dig” och ”vi tycker nog rätt lika” och "amen" är exempel på kommentarer som yttrades från den politiska motståndaren i de respektive duellerna.
En gymnasieskola i Staffanstorp var till exempel inget som varken SPI Välfärden eller Centerpartiet vill driva på för i nuläget.
– Det finns inget behov, sa Maths Johansson från SPI.
Vad det gällde vilka åtgärder som ska vidtas för att öka gymnasiebehörigheten hos de elever som går ut grundskolan föreslog Sverigedemokraterna förberedelseklasser för nyanlända och mobilförbud, medan Socialdemokraterna bland annat förespråkade ”täta uppföljningar av mål”– men på vilken punkt partierna skiljde sig åt i frågan framgick inte riktigt.
Liberalerna och Sverigedemokraterna var överens om att personal som avlastar lärarna med till exempel administrativa uppgifter behövs för att få lärarna att stanna i Staffanstorps skolor.
Likaså var Centerpartiet och Miljöpartiet överens om att det centrala inte är om skolor drivs kommunalt eller privat – det viktiga är hur de drivs.
I slutet av debatten uppstod den enda egentliga ideologiska skiljelinjen – även om det inte var en särskilt skarp sådan.
Det handlade om huruvida en särskild fördelning av skolpengen utifrån socioekonomiska faktorer är en bra idé – i nuläget fördelas två miljoner av skolpengen i Staffanstorp bland annat utifrån om eleverna har utländsk bakgrund.
– Jag har sett år efter år hur det är samma skolor som har bra resultat och samma skolor som har dåliga resultat. Här måste vi fördela mer socioekonomiskt, sa Laila Olsen (S) som ville se en fördubbling av de två miljonerna.
Nino Vidovic (M) sa att Moderaterna däremot vill se en större ”återhållsamhet” än Socialdemokraterna när det gäller fördelningen av skolpengen utifrån sådant som utländsk bakgrund.
– Jag tycker att man ska vara försiktigt med att fördela utan att titta på individen, sa Nino Vidovic strax efter att debatten var slut och tillade:
– Man får inte glömma att fördelningen av resurser görs från övriga elever.
Gå till toppen