Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Höghastighetståg på is till efter valet

Regeringens och oppositionens samtal om att bygga nya banor för snabbtåg ser ut att ta paus till efter valet, enligt uppgift till TT. Valrörelsen rullar snart in och viljan att binda sig för mångmiljardåtaganden minskar, uppges det.

Samtalen om att bygga nya banor för höghastighetståg i Sverige tar paus till efter valet. På bilden höghastighetståg i Kina. Arkivbild.Bild: AP/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som leder samtalen mellan regeringspartierna, Vänsterpartiet och Allianspartierna, beklagar om det är så att samtalen inte går vidare nu.
– Vi har sett det som viktigt att fullfölja. Men jag har å andra sidan också sagt att jag har förståelse för att det mitt i en brinnande valrörelse kan vara en utmaning, inte minst med tanke på den oenighet som har funnits inom Alliansen, säger Eneroth till TT.
– Men vi får väl helt enkelt höra nästa gång vi träffas, säger Eneroth.
Han säger sig inte tveka en sekund om det rätta i att bygga nya banor, om det går att komma överens om en finansiering vid sidan av den ordinarie planen för väg- och järnvägsinvesteringar.
Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström och hans kollega hos Liberalerna, Mats Persson, säger sig båda kunna konstatera att det blir en paus i samtalen till efter valet.
– Jag uppfattar det som att alla partier inser att det inte kommer att kunna nås en överenskommelse före valet, det finns alldeles för många frågetecken, säger Mats Persson.
– Vi har inte sett någon trovärdig finansiering ännu, säger han.
Emil Källström säger att Centerpartiet är positivt till att fortsätta efter valet, men med tanke på hur kort om tid det är nu inför valrörelsen, med Almedalen i faggorna och annat. så finns inte tiden för att träffas och leta sig fram till en lösning.
– Vi ser fram emot att få underlag från regeringen, men vi är överens om att återuppta samtalen efter valet. Det är komplexa saker och det kommer att bli allt svårare att få ihop kalendrarna, säger Källström till TT.
Moderaterna och Liberalerna har haft en mycket mer skeptisk inställning än Centern och Kristdemokraterna till att bygga nya stambanor. En uppgörelse kräver bland annat att partier som står bakom den binder sig för att se till att det finns ett flertal miljarder avsatta per år för byggande av nya banor för de kommande 25 åren, vid sidan av den gängse planen för väg- och järnvägsinvesteringar. Ett utrymme på minst 200 miljarder skulle behöva bindas upp och påverka budgetramverket under decennier framöver.
Moderaterna säger sig se fram emot att återuppta förhandlingarna i höst och att få underlag. Moderatledaren Ulf Kristersson sade dock till TT häromdagen att regeringen ännu inte hade lyckats komma med något förslag till finansiering att ta ställning till och att han tvivlar på att det skulle finnas 300 miljarder som bara ligger och skvalpar någonstans.
– De som är för snabbtåg borde väl presentera en finansiering som kan övertyga oss andra, till det har skett förändras inte vår ståndpunkt, sade Kristersson efter sitt sommartal i Strängnäs där han bland annat sade sig prioritera pendlare som fryser på perrongerna idag före höghastighetsbanor i framtiden.
Gå till toppen