Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

August Lindmark: Dubbla signaler om verksamhetsstöd

Förra året nekades Teaterrepubliken stöd från Malmö stad. När Malmögruppen skulle söka nytt stöd i år upptäckte de nya krav. August Lindmark undrar hur kulturpolitikerna ska garantera långsiktighet.

August Lindmark.Bild: Mårten Svemark
Teaterrepubliken håller fredag genom att på Stadsbiblioteket färdigställa ansökan om Verksamhetsstöd från Malmö stad för 2019. Det stöd vi inför 2018 blev av med.
Då vi i februari träffade chefen för Kulturförvaltningen Anna Boreson och Kulturnämndens ordförande Sylvia Björk (S) för att diskutera anledningarna till det uteblivna stödet blev vi utan tvekan nedstämda. Deras inställning till oss var förvisso både vänlig och uppmuntrande, men deras budskap var hårt.
Det fanns såklart flera anledningar till att Malmö gjorde en annan bedömning än Kulturrådet som fortsätter stödja oss, men en tungt vägande orsak, det som verkligen skiljde det här året från tidigare, var att vi under slutet av 2016 och början av 2017 inte levererat det vi utlovat i tidigare ansökningar.
Det påståendet måste vi ge dem rätt i. Att jag blev utmattningssjuk 2016 gick absolut ut över gruppens verksamhet. Inte så att vi slutade göra teater, vi är ändå tre personer som driver gruppen tillsammans, men vi landade nånstans på 75-80 procent av den föreställningsmängd vi i förväg utlovat. Helt enkelt för att sjukdom tar resurser. Gruppen har som arbetsköpare en lagstadgad plikt att hantera rehabilitering. Alltså, inte ens om de andra velat hade det gått att bara strunta i mig och anställa någon annan.
Vi menade alltså att den minskade omfattningen av verksamhet var uppenbart tillfällig, och att den också visade på gott arbetsköparskap av gruppen, vilket borde kunna leda till visst överseende från dem som anslagsgivare. Men nej, så var det inte fick vi veta. Anledningen till att vi inte levererar såg Malmö stad inte som sin sak. Det var vår sak. Deras uppgift var att hålla ögonen på att de som får skattepengar använder dem till det som det var tänkt för.
Som sagt, vi tyckte budskapet var hårt. Men samtidigt var det tydligt. Vi förstod att Malmö som anslagsgivare följer sin samtid och använder sig av de fördelar som upplägget med underleverantörer kan ge. Nämligen att en slipper frågor om arbetsmiljö och annat som kan störa produktionsprocessen och leverans av produkten, i vårt fall teater. Vi insåg att vi hade att förhålla oss till det och har väl under månaderna som följt så smått förlikat oss med det som vi initialt upplevde som brutalt hårt.
Gissa då vår förvåning när vi för några veckor sedan satte oss ned med det nyframtagna formuläret och riktlinjerna för ansökan av verksamhetsstöd och under rubriken ”Vad prioriteras?” [vid bedömning av ansökan om stöd, min anmärkning] läser följande:
”Verksamhet som ger goda arbetsvillkor och arbetsmöjligheter för kulturskapare i Malmö.”
Jaså? Verkligen? Hur då? är tre frågor som omedelbart dök upp hos oss.
För var det inte just det som vi precis förlikade oss med att vi som kulturutövare inte har rätt till? När vi sedan tar oss vidare i ansökan upptäcker vi en ny punkt i denna.
”Långsiktig planering 2020-2021. Sammanfatta kort planerade väsentliga förändringar och förväntad utveckling för 2020-2021”
Vi förstår det som att Malmö stad vill att de verksamheter som beviljas verksamhetsstöd visar att de tänker långsiktigt. Det skulle ju kunna vara en klok tanke. Långsiktighet är ju ofta bra för utveckling.
Men är det ändå inte lite lustigt att Kulturnämnden då tycker att en lämplig tidpunkt för att ta beslut om vilka grupper som ska få pengar 2019 är sammanträdet i mitten av december 2018?
Jag har sedan barnsben varit en dålig förlorare. Det märks inte minst i den här texten. För inte hade jag skrivit den om vi fortfarande fått stöd? Nej, det hade jag inte. Betyder det att min sura ton går att avfärda som substanslöst gnäll från en förfördelad? Nej, det tycker jag inte.
AUGUST LINDMARK
Dramatiker, regissör och skådespelare på Teaterrepubliken.
Gå till toppen