Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Oatly

Patentmyndighet: Slutknaprat på varumärket Oatly

Patent- och registreringsverket (PRV) upphäver Göteborgsföretaget Vidadals varumärkesregistrering av havrekakorna ”Pure oatie”. Namnet anses vara för likt havredrycksfabrikören Oatly i Landskrona.

Bild: Emil Langvad
Oatly anser att namnet på Göteborgsföretagets havrekakor är förväxlingsbart med Landskronaföretagets havrebaserade livsmedelsprodukter.
Genom invändningen pekar Oatly på att dess varumärke har blivit vida känt i landet genom bolagets mångåriga och omfattande marknadsföringskampanjer. Således anser man att Vidadal, med dess kakor Pure oatie, riskerar att parasitera på den vunna statusen i Landskronaföretagets varumärke.
Vidadal håller inte med. Som skäl för namnvalet, Pure oatie, lyfter Göteborgsföretaget fram de hälsomässiga fördelarna med havre som är huvudingrediens i kakorna och att man därför vill skylta med detta i sin marknadsföring.
Vidadal anser också att den engelska produktanspelningen på havre, oaty, kan jämföras med andra vedertagna ordbildningar från engelskan. Exempelvis veggie, foodie, goodie, sweetie och smoothie.
Dessutom betonar Göteborgsföretaget att loggan Pure oatie består av två olika ord, och att namnet därför sammanfattningsvis inte riskerar att förväxlas med Oatly.
Men PRV går på Landskronaföretagets linje och upphäver Göteborgsföretagets varumärkesregistrering av Pure oatie:
”Med beaktande av det äldre märkets känneteckenskraft, varuslagslikheten samt märkeslikheten så finner PRV att de motstående märkena är förväxlingsbara. Följaktligen utgör grunderna för invändningen hinder för att låta registreringen bestå”.
PRV:s beslut kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen.
Gå till toppen