Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bergendahls

Skånsk dagligvarujätte nysatsar på e-handel

E-handeln av livsmedel har tagit rejäl fart och konsumenternas beteende förändrats. Då ger sig City Gross in i kampen om kunderna på allvar.

Pontus Andersson är chef för e-handeln och marknad på Bergendahls Food som driver City Gross.Bild: Bild: TT/Bergendahls
E-handeln generellt växer i Sverige, under 2017 med 16 procent, och tillväxten fortsatte under första kvartalet 2018. Starkast växte livsmedelshandeln, med 30 procent. Livsmedelshandeln på nätet omsätter nu närmare 5 miljarder kronor. Det visar E-barometern som är ett samarbete mellan Post nord, HUI research och Svensk digital handel.
De stora dagligvaruaktörerna har tidigare inte lagt stor vikt på e-handel, men i våras meddelade Ica att de kommer att investera hundratals miljoner i sin e-handelssatsning de kommande åren med hjälp av brittiska Ocado.
Nu berättar också Bergendahls Food som driver City Gross att de till hösten öppnar fullskalig e-handel. Det senaste året har de erbjudit halva sitt matsortiment och leverans två dagar i veckan, i princip som ett tillägg till sina färdiga matkassar. Framöver erbjuds hela matsortimentet och leverans sex dagar i veckan, hem eller för vissa delar av landet för upphämtning i butik.
– Nu är det perfekt tajming för vår del. Efterfrågan har vuxit till sig rejält och då blir det självklart för oss att gå kunderna till mötes, säger Pontus Andersson, chef för e-handel och marknad på Bergendahls Food.
Sedan 2012 har City Gross levererat matkassar med middagslösningar. För två år sedan var de näst störst på den marknaden.
Läs mer: Mat på nätet – ett lönsamt recept
Men matkassemarknaden dalar efter tolv års tillväxt. Det började under 2017 och har fortsatt. Enligt D-food Index från Svensk digital handel minskade försäljningen av kassarna med middagslösningar under det första kvartalet 2018 med fyra procent. Samtidigt ökade det som kallas lösplock, varor kunden själv väljer, med 48 procent.
– Vi har naturligtvis också märkt av detta. Marknaden driver mot plock. Det är en kraftig omställning vi alla är med om nu, vi är bara i början av den förändringen, säger Pontus Andersson.
Han ser en framtid där de digitala och fysiska matbutikerna samverkar.
Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
– Butikerna kommer fortsatt vara motorn, men fler kommer planera sina köp på sajten. Fler kommer att beställa hem de tråkiga bulkvarorna men fortsätta att spontanhandla och köpa råvarorna till middagsbjudningen i butik. Man går kanske till butiken mest för att prata med köttmästaren.
I ett längre perspektiv tror Pontus Andersson att e-handeln med mat ännu mer kommer att handla om att spara tid, att förenkla och att skapa nytta för kunderna.
– Vi ser tjänster framför oss som hjälper familjer att hålla koll på vad de har stoppat i sig och som ser till att de kan äta nyttig vardagsmat utan att lägga två timmar på matlagning. Jag tror att en stor del av vardagsmaten kommer att vara förbered.
Fakta

Bergendahls food

Bergendahls är ett familjeföretag som bland annat äger och driver landets fjärde största dagligvarukedja City Gross.

Säte: I Hässleholm.

Sysselsätter: 838 personer.

Omsättning: 9,4 miljarder kronor (augusti 2017).

Resultat: -112 miljoner efter finansnetto (augusti 2017).

Marknadsandel: Har 7,5 procent av den svenska dagligvaruhandeln från butik, enligt HUI research.

Gå till toppen