Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Nya riktlinjer kan ge färre parkeringsplatser

Byggnadsnämnden vill ändra parkeringsnormen i Lund. Det skulle kunna leda till färre parkeringar och mer kreativa lösningar som gemensamma garage och bilpooler.

Parkeringsplatserna vid studentbostäder, vårdbostäder och skolor används sällan fullt ut. Därför har byggnadsnämnden i Lund valt att skicka in en remiss om en förändrad parkeringsnorm.
Den förändrade parkeringsnormen skulle bland annat innebära att färre parkeringsplatser krävs vid nybyggen. Istället skulle fastighetsägare kunna erbjuda bilpool eller platser i gemensamma parkeringshus.
– Många byggaktörer vill gärna uppmuntra till ett hållbart samhälle. Dessutom är det dyrt att bygga parkeringsplatser, säger Christian Rydén, trafikplaneringschef på stadsbyggnadskontoret.
– Vi skapar även mer flexibla möjligheter för att ersätta bilparkeringar med annat. Det har efterfrågats av engagerade bostadsbolag och andra aktörer. En förhoppning är att förändringen gör det ännu enklare att bygga fler studentbostäder, säger Björn Abelson (S), ordförande i byggnadsnämnden.
Med den förändrade parkeringsnormen vill byggnadsnämnden dessutom göra parkeringsplatserna för cyklar mer attraktiva för Lundaborna, så att fler tar cykeln istället för bilen.
Fakta

Parkeringsnorm och fastighetsägarens ansvar

Fastighetsägaren är enligt plan- och bygglagen skyldig att ordna parkeringsmöjligheter för sin fastighet. Det ska ske ”i skälig utsträckning”.

För att avgöra vad ”skälig utsträckning” är tar många kommuner fram en parkeringsnorm. Lunds nuvarande norm är från 2013.

Gå till toppen