Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Tidningar fälls för metoopubliceringar

Sex tidningar fälls av Pressens opinionsnämnd för att i sammanlagt tio artiklar ha brutit mot god publicistisk sed. Samtliga publiceringar har kopplingar till metoo och har anmälts av de fyra personer som artiklarna rör.

Förre TV4-profilen Martin Timell fick rätt mot flera tidningar som nu fälls av Pressens Opionsnämnd. Arkivbild.Bild: Jonas Ekströmer/TT
– Om man ska göra en mer generell beskrivning, så handlar det här om tydliga utpekanden i form av namngivningar av enskilda personer och påståenden om mycket allvarliga saker som sexuella trakasserier och i vissa fall våldtäkt, parat med belägg som, så som de redovisats i tidningarna, är ganska så svaga, säger Pressombudsmannen Ola Sigvardsson om fällningarna.
Bland annat har beläggen varit svaga då det rört sig om händelser långt bak i tiden eller om polisanmälningar – vilket ju är något vem som helst kan göra mot vem som helst, säger Sigvardsson.
Fällningarna rör bland annat artiklar om den förre TV4-profilen Martin Timell, som anmäldes för våldtäkt i samband med en privat fest 2008 (han friades av tingsrätten i början av juni i år). Totalt fem artiklar – i Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Hänt i Veckan – som rör Timell och dessa anklagelser fälls för att ha brutit mot god sed.
Två publiceringar som rör förre Aftonbladet-journalisten Fredrik Virtanen och anklagelser mot honom om sexuella övergrepp fälls också. Dessa är publicerade i Expressen respektive Svenska Dagbladet.
I en skriftlig kommentar till TT säger Virtanen att "besluten var väntade men jag känner mig lättad över att PON så kraftfullt markerar mot mediernas haverier".
"Tyvärr är det inte över med detta, nu väntas juridiska processer mot en rad medier och personer som deltog i drevet", fortsätter han.
Tidningen Arbetaren fälls för att ha brutit grovt mot god publicistisk sed efter att ha publicerat en krönika, som en person som omnämndes har anmält. Ytterligare en anmälan rörande den personen, som velat vara anonym i PON:s beslut, har lett till en fällning mot Expressen. Tidningen fälls också för en artikel om en radioprofil och anklagelser mot henne om sexuella trakasserier.
Ola Sigvardsson tycker inte att man ska tolka detta som att medierna generellt sett behöver bli försiktigare.
– Pressen har också ett uppdrag att informera allmänheten. Det viktiga är att bli skickligare på att göra den här typen av etiska bedömningar i pressade lägen. När det är ett snabbt och hårt nyhetsläge och det kanske är en storm som pågår på något socialt medium – att man även då har is i magen.
Fakta

Sex tidningar fälls

Pressens Opinionsnämnd (PON) har granskat totalt elva publiceringar efter anmälningar från fyra personer:

Arbetaren fälls för att grovt ha brutit mot god publicistisk sed i ett fall.

Expressen fälls för fyra publiceringar som PON anser har brutit mot god publicistisk sed.

Svenska Dagbladet fälls för två publiceringar.

Dagens Nyheter fälls för en publicering, och frias för en annan.

Hänt i Veckan och Aftonbladet fälls för en publicering vardera.

Källa: Pressens Opinionsnämnd

Rättad: I en tidigare version av faktarutan var graden av fällning för Expressen felaktig.

Läs alla artiklar om: Nätkampanjen #metoo
Gå till toppen