Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Heidi Avellan

Heidi Avellan: Metro över Sundet. Så klart.

En fast förbindelse till över Sundet. Visst. Men det är dags att sätta ner foten och göra allvar av ett alternativ. Metron.

Hela vägen till Malmö.Bild: Johan Nilsson/TT
Över vattnet, under vattnet? Tåg, bil, metro? Helsingborg, Landskrona, Malmö? Eller?
Alternativen far som bålgetingar. På Fehmarn Bält-dagarna i Malmö nyligen presenterades tre förslag på en förbindelse över Öresund: en fast mellan Helsingborg och Helsingör, ett godsspår från Landskrona – och en metro mellan Malmö och Köpenhamn.
Så länge det spretar blir det väl ingen förbindelse alls. Ett alternativ spelas ut mot ett annat och hela frågan landar i ruta ett. Gång på gång.
Dags att sätta ner foten – och att då gå mer efter nyttan för de många än regional rättvisa för de få.
HH är en bra idé. På flera sätt. En HH-förbindelse skulle skapa en större arbetsmarknad och – möjligen – locka fler internationella företag att etablera sig i regionen, precis som regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) hävdar, nu senast med flankstöd från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i Kvällsposten (26/6).
Fritzon hävdar också att en HH-förbindelse skulle stärka ”den globala tillgängligheten” för företag i Skåne, Halland och Göteborgsområdet för att den skulle ”öka tillgängligheten till Köpenhamns flygplats med tåg”. Oklart hur, ändå, för tågen går redan rakt till Kastrup.
Han menar också att HH-förbindelsen skulle skapa en ”ringlinje runt Sundet”, förvisso sant, liksom att en sådan skulle minska sårbarheten med bara en överfart. Fast bland det som orsakar tågkaos finns allt från solkurvor till signalfel, men sällan just Bron.
Fritzon talar för det här alternativet, för att det ”ger Helsingborg och nordvästra Skåne samma tillgänglighet till Köpenhamn som Lund och mellersta Skåne i dag har via Öresundsbron”.
Regional rättvisa, A och O för en som vill fortsätta som regionråd.
Men förbindelsen har en fundamental brist: Danmark är inte med.
Den skulle kräva mer trafikkapacitet på Nordsjälland. Men Danmark tittar söderut, mot framtiden, mot Fehmarn bält. När fokus inte är en bro över Kattegatt.
När Fritzon på Folkemødet på Bornholm nyligen sade att han är helt inställd på att det fattas ett skarpt beslut mellan Sverige och Danmark om en HH-förbindelse om fyra år var hans danska meddebattörer i bästa fall … ja, artiga.
Där i stekheta Allinge deltog jag ett annat samtal några tält bort – där temat var Vi forbinder Danmark og Europa, en tydlig fingervisning om den danska agendan. Tunneln som ska knyta ihop Skandinavien med kontinenten, skapa en ny region – från Oslo till Hamburg.
Et nyt europæisk kraftcentrum.
Det är vad HH konkurrerar med.
En hel del av samtalet kändes bekant från tiden inför Broöppningen, innan kontakterna mellan Skåne och Själland blev vardag. Det handlar om att sälja in ett stort och dyrt projekt hos befolkningen. Danska och tyska tidningar samarbetar redan i att visa vardagen på andra sidan, så att invånarna kan ta detta megaprojekt till sig. Viktigt är att peka på nyttan av förbindelsen, men också påminna om att den kan dröja – ketchupeffekten av Öresundsbron kom efter flera frustrerade år.
Riksdagsman Rikard Larsson (S), som fanns med i den breda laguppställning som diskuterade Öresundsförbindeser på Folkemødet, var tydlig i sin kritik mot motspänstiga danskar: utred först – uteslut först sedan.
Men vi lär få leva med att ett danskt nej betyder nej – trots att Trafikverket och danska Vejdirektoratet planenligt nu ska analysera olika sträckningar, kostnader och samhällsnytta av en HH-förbindelse.
Det finns goda skäl att fundera på andra alternativ.
Ungefär en kvart* [se notering efter texten] till Kongens nytorv – hur låter det? Möjligt med metro från Malmö central. Smidigt för storstadens växande befolkning och inom räckhåll för hela resten av Skåne. Utan gränskontroll, rimligtvis.
Svårslagbart för arbetsmarknaden och utvecklingen i regionen. För nytta och nöje. Köpenhamnsmetron är urban transport när den är som bäst: tät trafik, missar du ett så rullar nästa in om bara några minuter.
Något som också gör en Öresundsmetro intressant är att den utifrån ett danskt perspektiv kan uppfattas som ett kommunalt projekt, som den danske Öresundsvisionären Uffe Palludan skriver på Aktuella frågor (18/6): den är inte någon rent kommunal angelägenhet – den skulle avlasta Bron – men den kan ur ett danskt perspektiv uppfattas som ett kommunalt projekt. Det är viktigt i Danmark som i det närmaste avskaffat sin regionala planering, medan staten är ointresserad av Öresundsregionen.
”Köpenhamns kommun driver, och kommer även framöver att driva, ett förverkligande av Öresundsmetron, precis som när det gällde att Köpenhamn skulle få en metro”, menar Palludan.
Med metron skulle Köpenhamn och Malmö – äntligen – bli en sammanhållen stad. Ett Greater Copenhagen som syns ute i världen och gör vardagen här hemma bättre. I hela Skåne.
Regionpolitisktär den knepig: med skånsk millimeterrättvisa anses Malmö ha fått sin beskärda del med Bron. Men vad gäller nytta är det svårt att blunda för vad metro skulle göra för arbetspendlarna. Nu måste det räknas på kostnader och samhällsnytta– och hur dyrt det blir att inte satsa på infrastruktur.
Frågornadryftades på Folkemødet, de dryftas under veckan i Almedalen och under en rad kommande konferenser. Men det är dags att rensa bland alternativen. Våga välja väg.
Det här en opinionstext från ledarredaktionen. Tidningens politiska hållning är oberoende liberal.
* Tekniska experter menar att det – beroende på sträckning, antal stationer och hastighet – snarare skulle ta 20-30 minuter. Värt att nämna, självfallet.
Gå till toppen