Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Lek ihop på rasten ger bättre skolarbete

Om barnen leker med varandra på rasten, så jobbar de bättre ihop i klassrummet sedan.
Forskaren Maria Heintz visar att rastlek i helklass gynnar skolarbetet.
Tredjeklassarna på Gläntanskolan i Ödåkra leker gärna dunkgömme ihop, hela klassen.

Annie Karlsson Franzén, Ali Jawad, Sigrid Frohm, Alvin Osmanovic och Vanesa Lajqi har alla nyligen gått ut trean på Gläntanskolan i Ödåkra. På rasterna leker de i både större och mindre grupper. Här spelar de bollspelet king.Bild: Torbjörn Wester
– Det finns i dag ett stort fokus på fri lek under rasterna. Med tanke på hur betydelsefull leken är både för det psykiska välmåendet och för det pedagogiska arbetet så tror jag att skolan bör lägga mer vikt vid barnens lekar, säger Maria Heintz.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen