Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Levandegjord Bellman i dödens närhet

Fredmans begravning

KONSERT · KLASSISKT. Musik i Kullabygden. Romeo & Julia-kören, Krapperups musikhall, 1/7.

I "Fredmans epistlar" har Carl Michael Bellman skapat en värld av färgstarka personligheter vars liv går från krogen till kyrkogården. Med döden lurande bakom nästa krök blir livet ofta en hetsig affär som snabbt kan ta slut.
När Bellman framförde dessa dramatiskt laddade texter var det ofta i form av små scener där han agerade alla karaktärer och tillhanda­höll alla instrumentala inpass med sin röst.
I modern tid är det många som försökt axla denna mantel, men få har lyckats så bra som Fred Åkerström som med självförbrännande intensitet gestaltade Bellmans skapelser. En annan variant är att låta en kör ta hand om det skiftande person­galleriet och låta de enskilda sångarna träda fram i olika sånger för att öka på spännvidden och variationen.
I Romeo & Julia-körens föreställning "Fredmans begravning", som inledde årets upplaga av Musik i Kullabygden i Krapperups musikhall, blandas kärleken, döden och ruset i välsjungen brygd. Körens dussinet sångare agerar och sjunger runt en kista som först visar sig innehålla en bakfull person som "återuppstår" till en härligt falsk sång. Sedan får den försupne urmakaren Fredman vila i den klädd i kransar och blommor.
I föreställningen blandar Romeo & Julia-kören kända och okända sånger. Även om man är van att höra dem sjungas solo, var körarrangemangen känsligt utformade och alltid lika roliga att höra. En del sjungs solo och andra med en intrikat mångstämmighet. Det är lätt att bli imponerad av körens förmåga att både sjunga och agera samtidigt och tillsammans.
Det är synd att man slarvar bort en del av rikedomen i förställningen genom micka upp den. Visst hör man sången, lutan och gitarren som ackompanjerar den bättre med mikrofoner, men samtidigt förstärks alla små scenljud alldeles förskräckligt. Dessutom var ljudet som kom ut ur högtalarna skrälligt i diskanten.
Sedan har Krapperups musikhall ingen riktigt bra scen för teater. Så fort sångarna inte stod upp och sjöng försvann de ur sikte för större delen av publiken.
Gå till toppen