Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

E-handelsstjärna med recept mot klädreturer

Det är rapporttider för klädföretagen på svenska börsen och H&M aviserade nyligen reor efter vikande försäljning. Den digitala omställningen går trögt för många. E-handelsstjärnan Gulnaz Khusainova vet vad de står inför – och har ett recept mot problemet returer.

Gulnaz Khusainova driver Easysize.Bild: Teresa Lindstedt
När den amerikanska tidskriften Forbes tidigare i år utsåg de 30 européerna under 30 år som är mest inflytelserika inom detaljhandel och e-handel fanns ingen svensk med, men dock en Öresundsbo. Gulnaz Khusainova är född och uppväxt i Ryssland och bor sedan drygt fyra år tillbaka i Köpenhamn. Hon pitchade sitt företag Easysize på Malmös första Demo day 2016.
Läs mer: Första Malmö Demo Day fyllde Babel
När den svenska detaljhandeln nyligen redovisade svajiga rapporter stod hon på Sony Mobile i Lund och föreläste om tillväxt och kundanskaffning. Platschef Stefan Andersson och hans japanska gäster satt på första raden.
Gulnaz Khusainovas företag Easysize är ett verktyg för e-handel med kläder som hjälper kunder att hitta rätt storlek och därmed företagen att minska sina returer. Verktyget använder en algoritm med artificiell intelligens för att förutse klädkonsumenternas beteende. Enligt egna uppgifter minskar kunderna sina returer med 35-40 procent och sparar 5-7 procent av sin inkomst.
– Returer och överproduktion är de största problemen för klädföretag. En stor majoritet av kläderna som produceras hamnar till slut i sopdeponier. Returer skapar frustration hos konsumenter, kostar pengar för företag och är dåliga för miljön, säger hon.
Ett av råden Gulnaz Khusainova förmedlar på föreläsningen i Lund är att verkligen på djupet förstå det problem som man vill att produkten eller tjänsten man säljer ska lösa. Många andra företag försöker lösa returproblematiken med olika varianter av mätning av kroppar och kläder. Det tror inte Gulnaz Khusainova på.
– De flesta handlar faktiskt på jobbet. Och mätning och tabeller innebär ett slags bedömning. Man vill inte att kunden ska börja tänka på behovet av att gå på gymmet utan känna att detta plagg kommer att sitta fint på mig. Därför rekommenderar vårt verktyg en storlek baserad på sådant som tidigare köp, klädmodell, tillverkare och personens stilideal.
Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Hon startade företaget med utgångspunkt i sin personliga frustration över beställda kläder som inte passade och en vana av att lösa problem. Nu har Easysize avpersonaliserad data om 15 miljoner konsumenter i sin databas, sex anställda i Köpenhamn och ytterligare några medarbetare ute i världen. Kundföretagen kan hon inte berätta om, men de är några tiotal och flera av dem är stora.
Framöver kommer Easysize utveckla ett enklare verktyg med små och medelstora företag som målgrupp och fokusera mer på inkomster. Tidigare var huvudprioriteringen att bygga upp databasen som krävdes för att AI-verktyget skulle fungera väl.
E-handelsstjärnan ser tre faktorer som kommer att påverka den digitala klädbranschen framöver. Kunddata är en av dem. Snabbhet och inkludering är de andra två.
– Med data om kundens preferenser kan både returer minska och produktionen justeras så att färre kläder kastas. Snabbhet i produktion och leverans krävs, en till två dagars leverans kommer att vara standard. Och branschen måste förstå att mode är en så fundamental del av våra liv att den inte kan signalera att vi ska ändra oss som personer. Jag hoppas verkligen på inkludering både när det gäller storlekar och annat.
I Ryssland arbetade Gulnaz Khusainova som avdelningschef på en bank parallellt med att hon startade företag. Hon drogs med i jakten på pengar och status. Flytten till Skandinavien har inte bara gett henne möjlighet att utveckla sitt företag i en hjälpsam startup-miljö. Den har också förändrat henne som person.
– Det största skiftet har skett inom mig. Jag ser annorlunda på framgång nu, det handlar inte bara om pengar. Om vi kan bry oss om varandra och hjälpas åt kan vi komma längre. Jag vill ge tillbaka till samhället.
Gå till toppen