Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kolumnen

Ingrid Runsten: ”Ingen HH-tunnel utan tåg.”

Helsingör. Så nära men ändå …Bild: Barbro Hallin
Under Almedalsveckan cyklar representanter för Helsingborgs stad omkring i Visby och pratar om fördelarna med en fast HH-förbindelse. Om allt den kan betyda för tillväxt och arbetsmarknad. Men efter Visbyveckan borde Helsingborgs politiker prata om HH-leden på hemmaplan. Det är nämligen inte så enkelt som det kan verka.
För det första handlar det inte om en tunnel, utan om två. Den ena är en vägförbindelse som kan utgå från södra Helsingborg och landa söder om Helsingör. Den andra är en tågtunnel mellan centrala Helsingborg och centrala Helsingör. Förhoppningen är att vägtunneln via brukaravgifter ska finansiera båda tunnlarna.
Men om pengarna bara räcker till tunneln för bilar och lastbilar så är Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) lika glad för det. Det är en sådan han vill ha.
Den utredning som danska Vejdirektoratet och svenska Trafikverket nu startat ska fram till 2020 studera två olika alternativ: en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse för persontrafik och en ren vägförbindelse.
En fast vägförbindelse skulle konkurrera ut det mesta av färjetrafiken. Men om tågtunneln också byggs går det istället att ta sig mellan städernas centrum på mindre än tio minuter.
Dock blir denna eventuella HH-tågförbindelse inte en länk i ett större tågpussel. Det blir ingen godstrafik och knappast heller plats för några nya fjärrtåg eftersom danskarna inte vill bygga ut Kustbanan mellan Helsingör och Köpenhamn.
Även detta syns i direktiven för utredningen. Medan man på den svenska sidan ska bedöma vilken ny infrastruktur som kan behövas i form av väg och järnväg ska man på den danska sidan utreda enbart vad som kan behövas i form av väg. Den danska och den svenska regeringen, som tillsammans står för direktiven, har så uppenbart olika intressen.
Trafikverkets direktör för region Syd, Lennart Andersson, försäkrar att man ska titta också på klimateffekterna av de olika alternativen. Även om han säger att de kan vara svåra att uppskatta. En faktor att väga in borde rimligen vara färjornas pågående övergång till batteridrift.
Under den pågående Almedalsveckan tar representanter för Helsingborgs stad för andra året i rad emot priset som bästa miljökommun från tidningen Aktuell Hållbarhet. Det är fint att Helsingborg har genomfört ett framgångsrikt miljöarbete när det gäller bland annat plastbantning, cykelfrämjande åtgärder och klimatvänliga transporter.
Men miljöansvaret kan inte stanna vid kommungränsen. Att minska utsläppen av koldioxid från transporterna är avgörande för att nå klimatmålen. Med fler tåg kan biltrafiken minska och gods flyttas över från väg till järnväg.
En trovärdig miljökommun kan inte acceptera en ren motorväg, även om den går i en tunnel till Helsingör. Och det borde inte heller Sveriges regering göra. Den borde säga ifrån: Ingen HH-tunnel utan tåg.
I en debattartikel i Kvällsposten hävdar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) att en HH-förbindelse skulle vara bra för Skåne, Halland och Göteborgsområdet ”genom att öka tillgängligheten till Köpenhamns flygplats med tåg”.
Ja, men det kräver tågspår. Ta det med danskarna, tack.
Gå till toppen