Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Krogar räddar folklivet i Skånes stadskärnor när butikshandeln dippar

Butiker i stadskärnor kämpar i motvind. Risken för centrumdöd oroar. Men nu visar Handelns utredningsinstitut, HUI research, att hotell- och restaurangnäringens framgång väger upp detaljhandelns nedgång i Skåne.

Bild: TT
Handeln av prylar minskar i stadskärnorna, under 2017 med 2 procent i Sverige. Tappet har pågått en tid och väntas fortsätta i takt med att inköpen flyttar till nätbutiker. HUI research räknar med att mellan 6 000 och 11 000 butiker kommer att tvingas stänga fram till 2027, en hel del av dem ligger i stadskärnor.
Även stora kedjor som tidigare stod starka påverkas nu av e-handeln. Effekten syns tydligast i beklädnadssegment. HUI research räknar med att sport och fritid är det segment som sedan följer.
– Det som förvånar mig när jag tittar på statistiken är att hotell- och restaurangnäringen lyckas väga upp den väntade minskningen, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI research.
Sammanlagt i Skåne går det precis jämnt ut. Hotell, restauranger och kommersiell service som frisörer ökade lika mycket under 2017 som detaljhandeln minskade. I de större samhällena gick försäljningen något bättre än året innan och i de mindre något sämre. Undantaget är Oxie.
– Jag har inte tittat på just Oxie, men i de mindre stadskärnorna kan enstaka nya etableringar få stort genomslag i statistiken.
Här ökade försäljningen under 2017
Helsingborg
Höganäs
Landskrona
Lund
Malmö
Oxie
Ystad
Ängelholm
Här minskade försäljningen under 2017
Eslöv
Hässleholm
Höllviken
Höör
Kristianstad
Lomma
Svedala
Trelleborg
I Sveriges 104 stadskärnor ökade den totala försäljningen med 0,5 procent. Liksom i många andra sammanhang är storlek en styrka, kunder uppskattar generellt ett stort utbud. De tre storstäderna uppvisade högst tillväxt med 1,4 procent.
- Malmö har haft en tuff tid men börjar nu återhämta sig. Storstadsregionerna har en kraftig befolkningstillväxt, goda kommunikationer, stora besöksflöden och en rad andra fördelar som bidrar till tillväxten. Hotellbranschen gynnas särskilt i storstäderna och flera nyetableringar driver upp tillväxten. Hotell var också vinnarbranschen med 6 procents ökning, säger Tobias Rönnberg.
Ska vi sluta prata om döden i städernas kärnor nu?
– Jag tror det. Butiksdöden har gått ganska långt redan, men det är andra saker som gör att det ändå fortfarande funkar. Det är upplevelser och nöjen som drar. Restauranger men också nya koncept med virtual reality och äventyrsceller, Prison Island och liknande.
Drygt hälften av all omsättning i landets stadskärnor utgörs dock fortfarande av sällaninköpen, alltså kläder oh prylar.
– Framgångsreceptet för framtiden är en mer koncentrerad handel i kombination med annat. Man måste locka med möjlighet till umgänge och annat som inte går att digitalisera bort. Gym går väldigt bra.
Fakta

Cityindex

• Handelns utredningsinstitut HUI Research har, på uppdrag av Agora, kartlagt alla Sveriges 104 stadskärnor ur ett kommersiellt perspektiv.

• Kartläggningen omfattar bland annat omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotell och kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer).

• För att definiera stadskärnan har densiteter av antal boende och kommersiella verksamheter analyserats för respektive stad. En stadskärna har både bostäder och försäljning.

Gå till toppen