Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Hans rymdresa ska lära ut matte

”Läromedelsbranschen är som alternativ medicin”, säger psykologen Martin Hassler Hallstedt. Han vill använda vetenskapligt bevisade metoder för att lära barn räkna.

Psykologen Martin Hassler Hallstedts företag Scientific edtech utvecklar en app för evidensbaserad matteträning på lågstadiet.Bild: Sandra Henningsson
Det bevisat effektivaste sättet att ändra beteende är KBT, kognitiv beteendeterapi. Ändå används det inte i skolan för att hjälpa inlärningen, säger psykologen Martin Hassler Hallstedt.
– Jag är KBT-psykolog och intresserad av inlärning. Jag har varit med om väldigt bra undervisning exempelvis när jag var utbytesstudent i Tyskland 1991. Det var krävande, men de hade otroligt hög nivå på utbildningen. Jag har upptäckt att det finns väldigt bra metoder som inte används i vår skola.
Framför allt är det socialt utsatta barn som lider av att skolan inte fångar upp de som halkar efter i undervisningen och som skulle ha den största nyttan av bättre metoder, säger Martin Hassler Hallstedt.
– Socialt utsatta barn som inte har samma stöd hemifrån halkar efter, och det är ett problem som ökar just nu.
Martin Hassler Hallstedt arbetade några år inom psykiatrin men kunde inte släppa tanken på inlärningsmetoder som baserar sig på moderna forskningsresultat.
– Man kan säga att läromedelsbranschen är som alternativ medicin. Den bygger mycket på det man tror är bra, på beprövad erfarenhet. Det är väldigt lite som bygger på forskning, och ännu mindre, typ inget, som har vetenskapligt bevisad effekt.
För egna pengar åkte han till USA för att besöka en skola i Seattle som använder evidensbaserade undervisningsmetoder. Sedan doktorerade han på forskning som handlar om matematikinlärning på lågstadiet, och nu har han grundat ett företag som utvecklar en app för evidensbaserad matteträning på lågstadiet.
Sedan dess har det rullat på. Företaget Scientific edtech, som han är delägare i, har redan fått in ungefär fem miljoner kronor i investeringar. Bland ägarna märks Viarp Invest, och även LU Holding som ägs av Lunds universitet finns bland investerarna. De skånska näringslivsprofilerna Pontus Bodelsson och Per Wargéus har tagit plats i styrelsen. Nästa år väntas lansering i Norden, längre fram siktar bolaget även på Asien.
Tanken är inte att datorstödd undervisning ska ersätta lärare, utan att lärarna genom att använda appen ska få bättre koll på hur långt eleverna har kommit och vad de behöver hjälp med, säger han.
– Lärarna ska kunna ge rätt instruktioner och se till att färdigheterna går att använda, att eleverna är motiverade.
Vad är skillnaden jämfört med traditionell undervisning?
– Traditionell undervisning kan se ut på många olika sätt, lärarna gör ganska mycket som de vill. Här har man definierat vad eleverna ska lära sig mycket mer konkret.
För att ha räkneflyt med plus och minus måste man i slutet av lågstadiet på en minut kunna räkna rätt på 35 enkla uppgifter, med högst ett fel, säger Martin Hassler Hallstedt.
– Det står inte i någon läroplan att det är detta du måste uppnå, men jag kan säga med ganska stor säkerhet att det är det som behövs. Och egentligen tror jag att man skulle kunna ta fram liknande mål för alla 20 färdigheter som finns i läroplanen för årskurs ett.
Företaget Scientific edtech ska dock koncentrera sig på att göra en sak riktigt bra: en app för matematikundervisning för årskurserna 1–3.
– Det är det som är poängen, att bli riktigt bra på ett ganska nischat segment.
Enligt Martin Hassler Hallstedt visar hans avhandling att elever som halkat efter ett halvår i lågstadiematte kan komma i kapp på bara tjugo timmar med hans företags dataspelsliknande app som heter Planetjakten. Spelet går ut på att eleverna tar sig fram i rymden genom att lösa räkneuppgifter.
– Jag tror att kunderna kommer att uppskatta att vi har vetenskapligt stöd för vår metod. Det är i princip ingen annan metod i Sverige i dag som har vetenskapligt bevisad effekt, att det finns publicerade resultat som visar att det fungerar.
Fakta

Kognitiv beteendeterapi

Kognitiv beteendeterapi, KBT, är en inriktning i psykologin som grundar sig på kognitiv teori och inlärningsteori. KBT utvecklades under 1900-talet och är baserad på empirisk psykologisk forskning.

Gå till toppen