Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Internationellt bolag flyttar från London till Malmö

Konsultföretaget Healthy marketing team, HMT, med inriktning på nutritionsindustrin flyttar till Skåne – främst på grund av Storbritanniens utträde ur EU.

Bild: Håkan Röjder/TT
Bolaget hjälper företag i livsmedels- och kosttillskottsbranscherna med innovationer och varumärken. Det startades 2007 i Storbritannien av Peter Wennström och ett brittiskt bolag, men drevs efterhand enbart av Peter Wennström. I praktiken sker arbetet främst hos kunder. Nu är det brittiska bolaget avvecklat och verksamheten flyttad till ett nystartat svenskt bolag.
– Det som avgjorde var faktiskt brexit. Vi har hela tiden masterstudenter från olika ställen i världen hos oss och hade redan tidigare problem med visum och höga boendekostnader i London. Med brexit räknar jag med större problem så jag beslöt att flytta, säger vd Peter Wennström.
Även tre andra faktorer påverkade flytten. För ett litet bolag som HMT är det viktigt att undvika valutafluktuationer och administrativt krångel. Bolaget hade redan etablerade samarbeten med innovationsnätverket Livsmedelsakademin, som sitter i Malmö, samt med universiteten i Lund och Köpenhamn. Och hans personliga behov av att finnas i London är inte längre så stort.
Peter Wennström är vd för Healthy marketing team, HMT.Bild: privat
Verksamheten i HMT kretsar kring det egenutvecklade verktyget Fourfactors som hjälper företag att förstå sina konsumenter. Peter Wennström började utveckla detta för nästan tjugo år sedan under sitt arbete för Proviva.
Verktyget används av alla konsulterna och säljs på licens till partners som också utbildas. HMT har tecknat avtal med tre sådana partners för att öka den internationella tillväxten, en i Finland, en i Brasilien och en i Singapore. Förhandlingar med en tilltänkt partner i USA pågår.
HMT har djupa rötter i den skånska livsmedelsbranschen. Styrelseordförande är Rolf Bjerndell som också sitter i styrelsen för Oatly vars varumärkesarbete sker tillsammans med HMT. Han är också verksamhetsansvarig för Livsmedelsakademin. Samarbete med Peter Wennström började när Rolf Bjerndell var vd för Skånemejerier.
Läs mer: Pressad bransch letar recept för framtiden
Nu börjar Peter Wennström, en koordinator, en researcher och en handfull masterstudenter komma på plats i det nya kontoret på Minc.
– Förutsättningarna att driva vår verksamhet från Malmö är fina. Det finns mycket kompetens i regionen, vilket annars är fördelen med London, säger Peter Wennström.
Fakta

Healthy Marketing Team

Verksamhet: Har utvecklat en metod för konsument- och varumärkesdriven innovation, kallad Fourfactors, som är varumärkesskyddad i fler än 35 länder. Har sedan starten haft konsultation och utbildning i över 60 länder på 6 kontinenter.

Kontor: I Malmö (numera huvudkontor), London och Singapore.

Säte: I Dösjebro i Kävlinge kommun.

Etablerat: I Storbritannien 2007 under annat namn. Flyttat till Sverige sent 2017.

Omsättning: Runt 6 miljoner kronor 2017 i det brittiska bolaget. Det nya svenska bolaget beräknas omsätta runt 5 miljoner 2018.

Resultat: Officiella siffror finns inte ännu. Vd:n vill inte uppge mer specifikt än 10-20 procents vinstmarginal.

Sysselsätter: Har inga fast anställda, men runt 10 frilanskonsulter knutna till bolaget. Samarbetar också med masterstudenter från olika länder på flera kontinenter.

Gå till toppen