Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Läsartext: Jag retar mig mer på trafiken i Malmö nu än förr i tiden

Tommy Ahlqvist ifrågasätter hastighetsgränserna på E65.Bild: Johan Pihlemark
Jag är en man på 71 år som kört bil dagligen i drygt 53 år.
Aldrig har jag stört mig i trafiken så mycket förrän nu de senaste åren med alla nya skyltar som kommit upp över hela staden, flest med olika hastighetsbegränsningar.
Sen några år slopades den normala hastigheten förbi våra skolor och dagis under sommarperioden att nu gälla dygnet runt, året runt med 30 kilometer i timmen.
Vem är det som jobbar på en skola mitt i natten en vardag eller helg? Detta gör att de flesta nonchalerar hastighetsbegränsningen sena kvällar eller natt.
Inte har jag sett många som håller 30 på dessa ställen, inte ens på dagtid (vilket man borde göra).
Kör lite då och då från Oxie via Kungshögsvägen in på Elisedalsvägen där det är 70 kilometer i timmen men precis efter nya moskén blir det plötsligt 80 kilometer i timmen förbi Motorstadion där det ofta rör sig mycket folk. Hur kan man ha 80 där? Borde vara tvärt om.
Sen om man lämnar Malmö via trafikplats Hindby ut på E65 som är en motorväg, hade tidigare 110 kilometer i timmen har nu endast 80 kilometer i timmen fram till nästa påfart där det blir 90 kilometer i timmen. Inte förrän man passerat samtliga på och avfarter blir det 110 kilometer i timmen! Hur har man tänkt här?
Ta vår Inre ringväg med all den trafik och alla på/avfarter som dyker upp med jämna mellanrum, där har vi 90 kilometer i timmen tills någon på tekniska nämnden får upp ögonen för denna starkt trafikerade led. Snart har vi nog max 70 kilometer i timmen där.
Tankarna hos våra folkvalda politiker att minska på utsläppen för miljöns skull är nog bra, men någonstans måste sunt förnuft gå före skrivbordsarbetet.
Mina tankar går till Amiralsgatan där bilar i långa köer vid rusningstrafik står stilla och spyr ut avgaser.
Samma sak kommer nog att hända på vår stora genomfartsled Nobelvägen när mycket plats blir cykelbanor.
Andra stora trafikleder i vår stad finns under granskning att bli mindre, för att göra plats till cyklar och kollektivtrafik.
Staden växer och med den all trafik. Vi är många som behöver bilen. Tänk och se från båda hållen.
Kanske borde våra politiker satsa på tunnelbana och inte stora bussar med egna körfält som tar upp alldeles för mycket plats.

Tommy Ahlqvist

Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen