Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Matilda Molander: Cykeln löser inte alla problem. Men många.

Framtiden har två hjul.Bild: Grøtt, Vegard Wivestad
Att flytta till Skåne var lite som att komma till paradiset. Cykelparadiset.
Stockholm har många goda sidor, men när det kommer till cykling har staden ”utvecklingspotential”, som det så fint heter. Att bli prejad av män i lycra och kryssa mellan bilar när cykelbanan helt plötsligt går mitt i en fyrfilig väg är helt enkelt inte en tvåhjulsdröm. Har man dessutom bott de senaste åren på ett berg är den skånska slätten att likna vid Edens lustgård.
Och det är inte bara stockholmare i exil som är nöjda. Opinionsmätningen som ingår i tidningens serie Cykelstaden visar att en majoritet av malmöiterna är nöjda med kommunens cykelsatsningar. Tro det, Malmö är verkligen en bra cykelstad.
När cyklingsföretaget Copenhagenize listar världens bästa cykelstäder kommer Malmö på femte plats. Och i Cykelfrämjandets granskning av svenska kommuners cykelarbete, "Kommunvelometern", hamnar Malmö på delad tredjeplats. ”Kommunens insatser över åren är väldigt imponerande”, som beskrivningen låter. 22 procent av alla resor görs med cykel och var fjärde man och nästan var tredje kvinna cyklar till jobbet.
Läs mer: Cykelmalmö får godkänt i Sydsvenskans opinionsmätning
Men Malmö är inte den enda kommunen i Skåne som är bra på cykling.
Lund ligger på en delad andraplats i cykelfrämjandets granskning och har gjort om delar av centrum till cykelgator där bilar får anpassa sin fart till cyklisterna. Helsingborg hyllas också, bland annat för sitt arbete med att få fler företag att arbeta med de anställdas resor och cykelbiblioteket där invånare kan låna cyklar. Och Lomma hamnar på tredjeplats i kategorin "små kommuner" med dubbelt så mycket cykelbana per invånare som jämförbara kommuner.
Läs mer: Cykeln ger ofta bilen en match när man jämför restider
Skånekommunerna ligger helt enkelt bra till jämfört med resten av Sverige. Men sett till Köpenhamn finns det "utvecklingspotential" även här. 41 procent av köpenhamnarna tar hojen till jobbet och skolan. Cyklingen ökade med mer än 25 procent mellan år 2012 och år 2016. Det är något att stå efter.
Vi har anledning att vara avundsjuka på danskarna av många anledningar. Förutom att fossilbilar som alla vet bidrar till växthuseffekten och gör luften i städer farlig att andas så tar de dyrbart utrymme som kunde användas till annat. Inte minst när de står parkerade. Cykeln däremot är bra för både miljö och hälsa och frigör plats åt roligare saker än bilköer och parkeringshus.
Så vad borde göras för att få fler att cykla?
Först och främst måste cykeln börja ses som ett eget färdmedel. Inte något som ska kryssa fram mellan bilar eller vingla fram i vägrenen. Inte heller något som ska dela utrymme med barnvagnar och rullatorer. Cykelvägnätet måste hänga ihop och vara separerat från övrig trafik på gator där farten inte är anpassad efter cyklister för att det ska vara tryggt och säkert. Att som Malmö stad bygga speciella cykelöverfarter där bilisterna ska lämna företräde är ett sätt att minska risken för olyckor. Att minska biltrafiken kring skolor ett annat.
Det som flest cyklister, åtminstone i Malmö, oroar sig för är dock andra cyklister. Vilket inte är så konstigt när elcyklar, pendlare och skolbarn ska samlas på smala och dubbelriktade cykelvägar. Cykelbanor bör vara enkelriktade och tillräckligt breda för att det ska gå att trampa om.
En förutsättning för att cykel ska fungera som transportmedel är också att det kopplas ihop med kollektivtrafiken. Det ska vara lätt att ta cykeln till och från stationen. Och med på tåget. Här borde statliga SJ snarast få uppdrag att följa Skånetrafikens goda exempel.
För att man ska hitta till tåget är det dock bra om det finns skyltar. En stad utan vägskyltar för bilar ter sig närmast skrattretande, men i Lomma är bara 20 procent av kommunens cykelvägar skyltade. I Svedala endast 10 procent. De stora kommunerna är betydligt bättre och Malmö har skyltat alla sina cykelbanor. Men i Helsingborg och Lund är 49 respektive 25 procent av banorna utan skyltar.
Cykeln löser inte alla våra problem och bilen är också ett bra och viktigt transportmedel. Men inte överallt hela tiden. Städer har planerats efter bilen i decennier. Nu måste vi tänka om. Cykeln behöver prioriteras.
Läs alla artiklar om: Cykelstaden
Gå till toppen