Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Huelgas Ensemble lyfter Francesca Caccini

Fast i gotiken? Inte alls. Huelgas Ensemble sjunger även barockmusik från 1600-talets Florens.Bild: Luk Van Eeckhout

Francesca Caccini

ALBUM. La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina; Huelgas Ensemble (Harmonia mundi)

Florens var vid sekelskiftet 1600 Europas mest dynamiska musikaliska experimentstudio. Här utforskade man särskilt nya relationer mellan text och ton med utgångspunkt i antaganden om hur den grekiska antikens dramer ursprungligen hade framförts. Ur dessa spekulationer föddes idén om operaformen, som på så sätt får sägas vara sprungen ur en av musikhistoriens mest kreativa och lyckade missuppfattningar.
Francesca Caccini föddes mitt in i detta den musikaliska modernismens centrum. Som dotter till en av de ledande gestalterna i stadens musikliv, Giulio Caccini, kom Francesca redan som tonåring att medverka som sångare i de allra första operaföreställningarna någonsin. Hennes yrkeskarriär som musiker stöddes av Medici-­hovet och hon kom att bli en av tidens mest efterfrågade – och välbetalda – sångare, musiklärare och tonsättare.
Som i så många liknande samtida fall har dessvärre den största delen av hennes produktion gått förlorad och den nu nyinspelade operan ”La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina”, som uruppfördes i februari 1625 och tryckes samma år, är det enda av hennes runt dussintalet musikdramatiska verk som finns kvar. Att publicera noter var en dyr process och att operan trots det gavs ut visar vilken betydelse den tillskrevs i samtiden.
Verket är komponerat bara något decennium innan de första offentliga operahusen öppnade och formen tog steget ut till en bredare publik. I detta fall är det fortfarande fråga om exklusiv underhållning vid hovet och syftet med beställningen var tydligt – att stärka de diplomatiska banden mellan Medici-­familjen och den polske kronprinsen som skulle komma på besök. Det målet lyckades Caccini uppenbarligen uppnå väl, vilket visas av att kronprinsen tog med sig operan hem och ett par år senare lät sätta upp den i Warszawa – något mycket ovanligt i en tid när dessa påkostade opera­projekt vanligtvis var engångs­händelser.
Caccinis framgångs­rika karriär fortsatte under 1630-talet, men i maj 1641 lämnar hon sin anställning vid Medici-hovet. Vad som händer därefter vet man inte, och hon försvinner skugglikt ur historien.
Texten till "La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina” är typisk för tiden med fritt behandlad antik mytologi i kombination med samtida politiska allegorier. Mycket av 1600-­talets operaproduktion känns därför främmande idag, men lägger man bort den litterära realismens eller ens det klassiska dramats krav på hygglig logik i handlingen och istället tar den till sig utifrån någon form av nutida fantasy­perspektiv kan det bli riktigt underhållande. I Caccinis verk möter man både magi, brinnande hav, bevingade sjömonster och till sist även en storslagen balett­scen för ryttare till häst.
Musiken är lika fantasifull, men man ska inte förvänta sig några dramatiska effekter i stil med senare epoker. Caccini skriver musik för öron som kan uppfatta de subtilaste skiftningar i melodiska vändningar, deklamation och harmonik.
Denna nyinspelning är särskilt välkommen då samtliga solister liksom Huelgas Ensemble, allt under Paul van Nevels ledning, är på toppnivå och lyckas förena insikter om den tidiga italienska barockens uppförandepraxis med levande musicerande riktat till en nutida publik.
FLER TIPS
Midori Seiler, violin: La Venezia di Anna Maria; music by Vivaldi, Albinoni etc (Berlin Classics)
Thea Musgrave: Mary Queen of Scots; Virginia Opera Chous and Orchestra (Lyrita)
Gå till toppen