Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: 3 procent pendlar till Malmö på cykel – den siffran måste vi kunna höja

Att bygga ut cykelvägarna mellan Malmö och orterna omkring skulle få en rad positiva följder, menar Axel Pihl.Bild: Britt-Mari Olsson
Att cykla är, om god infrastruktur erbjuds, smidigt och bekvämt. Det är också ett av de mest hållbara sätten att ta sig fram både för planeten och sin egen och andras hälsa. Hur stor andel av alla resor som sker med cykel avgörs i stor utsträckning av tillgången till goda cykelvägar. Ser man sig runt i världen är det tydligt att i de städer och regioner med de ambitiösaste cykelsatsningar cyklas det också mest. I staden är cykel för många ett givet färdmedel som i många fall är snabbare än både att åka kollektivt och att köra bil. Men att planera för cykeltrafik borde inte sluta vid en stadsgräns. De finns goda förutsättningar för att cykelpendling skulle kunna fungera även i ett regionalt perspektiv.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen