Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: 3 procent pendlar till Malmö på cykel – den siffran måste vi kunna höja

Att bygga ut cykelvägarna mellan Malmö och orterna omkring skulle få en rad positiva följder, menar Axel Pihl.Bild: Britt-Mari Olsson
Att cykla är, om god infrastruktur erbjuds, smidigt och bekvämt. Det är också ett av de mest hållbara sätten att ta sig fram både för planeten och sin egen och andras hälsa. Hur stor andel av alla resor som sker med cykel avgörs i stor utsträckning av tillgången till goda cykelvägar. Ser man sig runt i världen är det tydligt att i de städer och regioner med de ambitiösaste cykelsatsningar cyklas det också mest. I staden är cykel för många ett givet färdmedel som i många fall är snabbare än både att åka kollektivt och att köra bil. Men att planera för cykeltrafik borde inte sluta vid en stadsgräns. De finns goda förutsättningar för att cykelpendling skulle kunna fungera även i ett regionalt perspektiv.
Här följer ett exempel för sydvästra Skåne. Flera av orterna runt Malmö ligger på ett avstånd som även tillåter cykelpendling. En elcykel tar sig fram i 25 kilometer i timmen och med en racercykel kan det gå snabbare än så. Med en hastighet på 25 kilometer i timmen tar man sig till Malmö C från Lomma på 26 minuter, Åkarp på 24 minuter, Hjärup på 33 minuter, Staffanstorp på 38 minuter och Oxie på 29 minuter. Från Vellinge till Hyllie tar det 30 minuter i samma takt. Idag sker dock endast ca 3 procent av inpendlingen till Malmö på cykel. Det finns alltså en stor potential för cykelpendling. I takt med att elcyklar blir vanligare och med hjälp av god infrastruktur skulle den siffran kunna öka drastiskt.
Att bygga ut cykelvägarna mellan Malmö och orterna omkring skulle få en rad positiva följder. Cykelinfrastruktur är billigt jämfört med bilvägar och tågräls och tar mindre plats i landskapet. Forskning vid Lunds universitet har till och med visat att investeringar i cykelinfrastruktur är en plusaffär för samhället bland annat på grund av hälsovinster som följer av ökad fysisk aktivitet. Förbättrad cykelinfrastruktur och fler cykelpendlare skulle också avlasta bilvägarna så att köerna minskar för dem som faktiskt behöver köra bil. En större andel cykelresor skulle samtidigt innebära minskade utsläpp av koldioxid och buller utmed vägarna.
Regionen har alltså mycket att vinna på bättre cykelinfrastruktur över kommungränserna. Vilket parti kan jag rösta på för att få se bättre regionala cykelvägar?

Axel Pihl

Axel Pihl studerar till landskapsarkitekt vid SLU i Alnarp. Han brinner för hållbara städer och är särskilt intresserad av hållbar mobilitet.
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen