Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Abba – en fyllefest för barbiedockor?

Abba har sålt flera hundra miljoner album och betraktas fortfarande som en av Sveriges allra största musikexporter. Men ingen är ju profet i sitt eget land som det heter. Under de första åren av Abbas karriär kom inte många hurrarop från svensk press.

Abbas kommersiella pop gick inte hem hos alla under 70-talet.Bild: Olle Lindeborg/TT
Popgruppen Abba blev världskända med sin "Waterloo"-vinst i Eurovisionfinalen 1974, ungefär samtidigt som proggmusiken fick fäste i Sverige. Vänstervågen efter 68-rörelsen hade satt spår i kultur och samhälle och musik skulle plötsligt ha en djupare mening och gärna ett uttalat politiskt budskap.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Läs alla artiklar om: Mamma mia – here we go again
Gå till toppen