Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Sämre lönsamhet och punktlighet för SJ

Såväl lönsamheten som punktligheten går åt fel håll för den statliga tågoperatören SJ, enligt delårsrapporten för årets andra kvartal.

SJ redovisar kvartalssiffror. ArkivbildBild: Fredrik Sandberg/TT
Nettoomsättningen steg 2 procent till 1 997 miljoner kronor för SJ under andra kvartalet. Men vinsten före skatt rasar 36 procent jämfört med ett år tidigare, ned till 111 miljoner kronor.
För vinstmarginalen innebär det ett kliv nedåt från 8,8 procent till 5,6 procent, medan avkastningen på operativt kapital nästan halveras från 22,7 till 12,5 procent.
När det gäller punktligheten för SJ:s tåg går det också åt fel håll. Sammantaget sjönk punktligheten för lång- och medeldistanståg, mätt som andel av tågen som är högst fem minuter försenade, till 85 procent under andra kvartalet. I fjol låg andelen tåg som höll tiden på 89 procent.
Väder och dåligt underhåll av Trafikverket pekas ut som avgörande för denna utveckling av vd Crister Fritzson.
"Många av störningarna orsakas av brister i infrastrukturen och vi välkomnar de arbeten som nu utförs. Men Trafikverkets planering av större underhållsarbeten behöver bli betydligt bättre för att vi ska kunna hålla våra kundlöften", skriver han i en kommentar.
"Senaste halvårets utmaningar har också tydliggjort vikten av att vi i tågbranschen måste bli bättre på att hantera extrema väderförhållanden", tillägger han.
Läs alla artiklar om: Problem i tågtrafiken
Gå till toppen