Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Huvudledare

Ledare: Affär som hotar mediers trovärdighet.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S).Bild: Christine Olsson/TT
Efter en lång tid av spekulationer blev det klart. Telia, med staten som en överlägset största ägare, köper Bonnier Broadcasting. På köpet får Telia varumärkena TV4, CMore och finländska MTV. Men affären, som kostade 9,2 miljarder kronor, är inte invändningsfri. De konsekvenser som kan följa av att staten kraftigt utökar sitt inflytande på den svenska mediemarknaden bör tänkas igenom noga.
Bonnierkoncernens dominans har länge varit omdebatterad och kritiserad. Bonniers ägande av ett stort antal svenska tidningar och förlag, däribland Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan, ses av vissa som en fara för mångfalden och i förlängningen för demokratin.
Affären mellan Bonnier och Telia innebär att Bonnier minskar sitt inflytande över mediemarknaden. Istället förskjuts makten till staten, storägare i Telia. Det är knappast bättre.
Både närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) och Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson kritiserar affären. Kritiken grundar sig i att den mediala mångfalden är viktig och att staten inte bör dominera marknaden.
"Vi skulle se det som olämpligt i alla länder, och det är olämpligt även i Sverige", säger Svantesson till TT.
Det är en rimlig invändning.
För vissa kanske det framstår som alarmistiskt, men vad händer om en regering som har andra ambitioner än det demokratiska samhällets bästa kommer till makten? Många val världen över har vunnits genom att regeringar har kunnat hindra oppositionen från att få utrymme i medier.
Även om Telias intentioner är att göra en bra affär så är staten fortfarande storägare i företaget. Här finns potentiellt en möjlighet att utöva stort inflytande över programutbudet och de budskap som förs fram.
Statens roll inom tv och radio har hittills varit begränsad till public service, som fyller en viktig roll som förmedlare av oberoende journalistik. Konkurrens och mångfald är bra för den liberala demokratin.
"Det blir färre medieaktörer och den aktör som blir absolut mest dominerande blir staten", säger medieanalytikern Olle Lidbom.
Om affären går igenom får Sverige något som liknar ett statligt tv-oligopol. Att framtida regeringar förvaltar den positionen ansvarsfullt ska inte tas för givet.
Trots att Sverige får goda betyg och hamnar högt upp på rankningar som rör korruption, demokrati och pressfrihet är Sverige inte immunt mot populism och auktoritära ambitioner. Naivitet kan få förödande konsekvenser och demokratin är inte en gång för alla given.
Telia och Bonnier ser uppenbart klara ekonomiska fördelar med affären. Men i det här fallet finns det ytterligare faktorer att ta i beaktande. Det är positivt att svenska politiker på båda sidor av blockgränserna inser riskerna med affären.
Det måste finnas en tydlig rågång mellan staten och svenska medier. Trovärdighet går hand i hand med oberoende.
Kanske finns en enkel utväg: att staten säljer sitt innehav i Telia.
Gå till toppen