Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Skånska varumärken tongivande i gamla serietidningar

Är du uppvuxen på 1970- och 80-talet? Då vet du kanske vilken fruktdryck som gillas av ”folk med häftig törst”. Inte? Ta´t lugnt, ta en Toy, svaret finns i en ny bok om forna tiders reklam i serietidningar där skånska företag var tongivande annonsörer.

Jimmy Wilhelmsson är medförfattare till boken Serietidningsreklam! och medgrundare av bokförlaget Fandrake.
Glöm sociala medier och andra digitala kanaler. På 1970- och 80-talet fick ungdomar bekräftelsekickar genom bland annat insändare i Fantomen, eller skryt om bedrifter som skickades till ”Läsarnas galna rekord” i numera nedlagda Buster.
Patrik Sjöberg och Per Gessle, före världsrekordet i höjdhopp på 2,42 meter respektive genombrottet med Roxette.
Det var också i just serietidningsvärlden som annonsörer till stor del hittade sina unga målgrupper. Det har Malmöbon Jimmy Wilhelmsson och medförfattaren Adam Evertsson tagit fasta på i sin nya bok, Serietidningsreklam! som kommer ut i handeln i september.
– Det har varit ett lika hårt som superroligt jobb. Vi har gått igenom tusentals tidningar, säger Jimmy Wilhelmsson som inte bara har letat fram själva reklamen.
– Vi har även intervjuat reklammakare, illustratörer, fotografer och statister i annonserna för att få de roliga anekdoterna bakom all dråplig reklam riktad till unga svenskar på 60-, 70- och 80-talet, säger Jimmy Wilhelmsson.
På 1970- och 80-talet var glittriga dockor en vanlig syn i svenska flick- och pojkrum.
Under arbetets gång visade det sig också att skånska företag och varumärken inom leksaker, godis och dryck var ofta förekommande. Malmöföretagen Malaco och Mazetti var tunga namn inom godisindustrin, och i samma stad gav Hemmets Journal, numera Egmont, ut serietidningar.
Längre upp i länet tog Findus i Bjuv fram chokladpulvret O'boy och Bjäre Industrier tillverkade fruktdrycken Mer.
De då unga idrottshjältarna Ingemar Stenmark och Björn Borg visar hur jeansbrallor ska sitta.
– I Osby låg Brio, som förutom barnvagnar och träleksaker även var generalagent för i stort sett alla plastleksaker som gällde på den tiden – allt från Star Wars till Playmobil och Mattel-sortimentet, vilket inkluderade Barbie, Big Jim, He-Man och många fler. Största konkurrenten hette Wigarts och låg i Helsingborg, säger Jimmy Wilhelmsson.
Flera av de skånska annonsörerna anlitade dessutom den dåtida reklambyrån Ted Bates i Helsingborg för produktion av serietidningsreklam.
En butiksägare i Skåne såg till att svenska hushåll fylldes med bilbanor.
– En annan rolig grej med skånsk anknytning är bilbanor av märket Scalextric som det ofta gjordes reklam för i serietidningar. Bilbanorna plockades in till Sverige på 1950-talet av Sven E Truedsson som hade en hobbyaffär på Storgatan i Malmö. Senare gick agenturen över till Helsingborgsföretaget Wigarts, säger Jimmy Wilhelmsson.
Serietidningsreklam! är den första boken från det nystartade förlaget Fandrake som Jimmy Wilhelmsson driver tillsammans med film- och spelprofilen Orvar Säfström. Planen är att öka utgivningstakten.
– Vår genre är retronördiga, snygga och dyra kaffebordsböcker. Det är möjligt att vi framöver kommer att ge ut fyra-sex böcker per år, vilket krävs för att Fandrake ska bli något mer än ett hobbyprojekt, och vi håller på att skriva avtal med andra nördförfattare, säger Jimmy Wilhelmsson.
Gå till toppen