Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Popdrottningar i bred tradition

Queens of pop

Konsert. Zara Larsson, Molly Sandén, Icona Pop, Sofiero, Helsingborg 27/5.

Icona PopBild: MATHILDA AHLBERG
De tre största artisterna på Spotify just nu är alla män. De heter Drake, J Balvin och Calvin Harris och kommer från tre vitt skilda traditioner: en kanadensisk rappare, en colombiansk reggaetonsångare och en brittisk stjärnproducent. I någon mening gör de alla popmusik men ingen av dem kan egentligen beskrivas som en traditionell popstjärna.
Så har världen tappat intresset för pop som inte gömmer sig bakom andra genrer? Absolut inte. Däremot är dagens stora popartister nästan alltid kvinnor. Endagsfestivalen Queens of pop, som arrangerades på Sofiero under fredagen, ger en uppsjö exempel. Här finns artister med en stor uppsättning uttryck och influenser, men många av dem kan på något sätt placeras i den breda tradition som löper från Madonna till Ariana Grande.
Molly SandénBild: MATHILDA AHLBERG
Ta Molly Sandén. Den 26-åriga sångerskan har en röst stark nog att brotta ner också en publik som sitter och småpratar i ett hav av picknickfiltar, men hon använder den inte till skrytsamma sångövningar utan till raka och effektiva låtar. På scen gör hon polerad soulpop med dubbla trummisar och en attityd som visar att det faktiskt är coolt att vara snäll.
Hon småpratar obekymrat med publiken, rör sig med en scenvana som får varje danssteg att kännas spontant och kan sätta sig på knä för en sångduell mot ett köttigt gitarrsolo utan att det blir krystat. För första gången har hon också ett låtmaterial som matchar hennes begåvning.
Hennes ungdomsår förknippas kanske främst med Melodifestivalen men på senare tid har hon vuxit till en självständig artist som sjunger på svenska och ger sina texter verklig känslomässig tyngd. Hon säger att vi som har hört hennes låtar vet alldeles för mycket om henne och givetvis är det precis så det ska kännas för en sångerska som vill bli mer än en snygg röst.
Icona Pop, som står på scen en timme senare, kan inte skryta med samma röstresurser och satsar istället på att få hela sin konsert att kännas som sista låten på en urspårad hemmafest. De slog igenom 2012, när feta syntar och pumpande bastrumma var hårdvaluta på topplistan, och utvinner fortfarande sina starkaste stunder ur samma formel. "Clap snap" handlar till nittio procent om att få publiken att klappa händerna på rätt ställe och om det inte hade funkat så bra hade man nog kunnat avfärda det som en banal idé.
Många av duons låtar är egentligen inte mycket mer än så. I praktiken har långt ifrån alla av dem blivit stora hits men allihop framförs med en gapig intensitet som kan få också den enklaste av melodier att kännas som en potentiell världsetta.
Av kvällens artister är Zara Larsson egentligen den enda som känns som en popstjärna i internationell mening. Hon är inte bara mest framgångsrik utan också mest effektiv på att positionera sig i dagens kommersiella musiklandskap. Hon dansar till Drakes senaste hitlåt, gör en kort cover av Ed Sheerans "Shape of you" och placerar sin egen musik i korsningen mellan en rad stora trender.
När saker inte riktigt vill sig kan hennes konsert kännas som en serie populära stilgrepp som hon inte riktigt har gjort till sina egna, som om hon saknar ett par års erfarenhet innan hon vet exakt var hon hör hemma. Men när allting klickar är hon helt självklar i sin roll. Hon har med sig en röst som aldrig sviker, ett band som aldrig tröttnar på sin egen storslagenhet och två fläktar som blåser hennes hår i rätt riktning.
Dessutom har hon med sig ”Lush life”, en låt som med minsta möjliga undertext fångar den maniska glädjen i att leva för dagen. För en tjugoårig sångerska är det ingen liten bedrift.
Läs alla artiklar om: Queens of pop
Gå till toppen