Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Ringde 112 – fick vänta flera minuter på svar

När Axel Lewén Broberg ringde 112 under måndagskvällen fick han vänta i flera minuter på svar. "För tillfället är det ett ansträngt läge för SOS Alarm" säger Per Einerfors, presstalesman.

Axel Lewén Broberg blev förvånad över SOS Alarms långa väntetid.Bild: Ingemar D Kristiansen
När Lundabon Axel Lewén Broberg och flickvännen Vera Rönngard skulle boka tvätttid i måndags kväll möttes de av urin, avföring och en sovande person i tvättstugan. Skrämda av händelsen ringde de 112 för att tillkalla polis, men fastnade då i en telefonkö.
– Det var ett inspelat meddelande som sa att SOS just nu har hög belastning och vi ombads vänta. Nu var inte vårt ärende jätteakut men jag reagerade på väntetiden, tidigare när jag har ringt 112 har det tagit typ tre sekunder att få svar, säger Axel Lewén Broberg.
Vera Rönngard har en nära släkting som nyligen behövde akut sjukvård. För henne var räddningstjänstens blixtsnabba agerande avgörande.
– Jag kan bara tänka mig in i paniken om det hade varit flera minuters väntetid till SOS. Man tänker att om det är en akutsituation eller ett livshotande tillstånd så känns de där minuterna väldigt långa, säger hon.
Per Einerfors, presstalesman hos SOS Alarm, bekräftar den långa väntetiden.
– För tillfället är det ett ansträngt läge för SOS Alarm. Det beror dels på sommarvädret med höga temperatur och sol vilket i sin tur resulterar till att många äldre mår dåligt i värmen, fler antal drunkningstillbud samt att intaget av alkohol ökar. En annan stor faktor är de pågående skogsbränderna där oroliga ringer in till oss, säger han.
Under den tidpunkt när Axel Lewén Broberg ringde in var den längsta väntetiden strax över två minuter, till skillnad från i början av året när en hjälpsökande fick vänta ungefär 10 sekunder i snitt.
Per Einerfors understryker vikten av att bara ringa 112 i akuta ärenden för att rädda liv, egendom och miljö.
– Av de cirka tre miljoner samtal som kommer in till SOS Alarm varje år saknar cirka en tredjedel akut hjälpbehov. Om man har frågor om exempelvis bränderna är det bättre att ringa 113 113.
Kan inte det innebära fara för människors liv? Om man till exempel ringer in när någon har hjärtstopp så kan några minuter vara helt avgörande.
– SOS Alarm har stor förståelse för att varje sekund räknas och upplevs som jobbigt när det föreligger ett akut behov av hjälpinsatser. Därför fortsätter vi att på olika sätt arbeta för minskade svarstider. Alla ska känna sig trygga att ringa 112 och veta att de kommer få snabb hjälp.
Väntetider på över två minuter hör, enligt Per Einerfors, dock till ovanligheterna.
– Normalt sett får 99 procent av de som ringer till oss får svar inom en minut.
Fakta

Hit ringer du när du behöver hjälp

112: Vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.

113 13: När du vill lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser.

114 14: För alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.

1177: Om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska eller om du vill få hjälp med att hitta rätt i vården.

Samtliga tjänster är öppna dygnet runt.

Gå till toppen