Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Huvudledare

Ledare: Gör livet svårare för nätbedragare.

Bank-id-bedragarna riktar främst in sig på äldre.Bild: Henrik Montgomery/TT
Malmö tycks ha utvecklats till något av ett centrum för bedrägerier med bank-id.
Just nu pågår en omfattande utredning där de tre huvudmisstänkta tros ha lurat ett tjugotal offer på totalt 2,5–3 miljoner kronor.
Och i tisdags (24/7) dömde Malmö tingsrätt två unga män till två och ett halvt respektive ett års fängelse för bland annat grovt bedrägeri. De två hade lurat till sig sammanlagt 1,4 miljoner kronor från dussintalet offer, ofta äldre personer.
Skojarnas arbetsmetod är att ringa upp offret och utge sig för att vara från hens bank. Offret luras att logga in på sin internetbank och sedan skapa ett nytt bank-id – som då kopplas till bedragarens telefon. Med hjälp av betaltjänsten swish töms sedan offrets konto.
Stefan Larsson är utredningsledare på bedrägerisektionen vid polisen i Malmö och har nationellt samordningsansvar för den här typen av lurendrejerier. De första fallen dök upp i slutet av förra sommaren och sedan dess har omkring 2 200 polisanmälningar strömmat in från hela Sverige. Stefan Larsson bedömer att skojarna totalt lurat till sig omkring 130 miljoner kronor.
"När vi började kartlägga så insåg vi att allting drevs från Malmö", säger han till tidningen (26/7). Idag har metoden spridit sig och huvudmännen i den härva som nu nystas upp finns även i Stockholm och Göteborg.
I takt med att samhället digitaliserats och att allt fler gör sina bankärenden via nätet – en utveckling där inte minst bankerna själva varit pådrivande – har nätbedrägerier i olika former också ökat.
Enligt polisen används internet numera vid i princip alla bedrägerier. På några år har antalet anmälda bedrägeribrott fördubblats. När samhället förändras, förändras brottsligheten. I det kontantlösa samhället blir bedrägerierna också kontantlösa.
Ett problem i dessa tider av nätbrottslighet är att uppgifter om enskilda, exempelvis personnummer, är så lättillgängliga i Sverige. Det underlättar för bedragarna att kartlägga sina offer.
Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter, använd aldrig bank-id på uppmaning av någon som exempelvis ringer upp dig, varnar polis och banker i en gemensam informationskampanj. Råd som lätt glöms bort i en stressig situation.
Möjligen är det bättre att bli blåst på distans på nätet än att bli handgripligen bestulen eller rent av rånad på reda pengar och i samband med det kanske utsatt för fysiskt våld. Men ett länsat bankkonto är ett länsat bankkonto. Visserligen har Allmänna reklamationsnämnden i ett antal domar slagit fast att bankkunden i regel inte ska behöva stå för mer än en självrisk på 12 000 kronor, men det är mycket pengar för många.
Även om den enskilde skulle hållas helt skadeslös lär bankernas kostnader vältras över på kundkollektivet. Någon måste betala och bankerna har goda möjligheter att se till att det blir någon annan.
Bankerna tjänar pengar på att låta kunderna sköta jobbet via telefonen eller datorn. Då bör bankerna också se till att de lösningar som erbjuds kunderna är bedrägerisäkra – eller åtminstone bedrägerisäkrare än idag.
Gå till toppen