Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Leif GW Persson släpper brädspel med skånskt företag

Ett brädspel med Alga blir den populära kriminologen Leif GW Perssons första externa produktsamarbete. Han blir spelets ansikte och passar på att ge det ständiga mobiljoxandet en känga: ”Det leder till en extrem jävla självupptagenhet”.

Bild: TT/Alga
När intresseorganisationen Sveriges Annonsörer i höstas undersökte vilken kändis svenskar helst vill se fronta en reklamkampanj hamnade Leif GW Persson på första plats, nästan dubbelt så populär som tvåan Robert Gustafsson. Ingen hade då lyckats erbjuda något som profilen nappat på. Men nu har Malmöbaserade Alga fått gehör. Sällskapsspelet ”GW:s brott” släpps i morgon.
Kriminalprofilen lämnade SVT:s succéprogram ”Veckans brott” i våras för att gå till TV4. Det ger honom större frihet att använda sitt namn för att sälja saker. Den möjligheten väljer han att använda för att lansera produkter som marknadsförs i hans nya aktiebolag, Leif GW produktion AB. Och i ett externt samarbetet med spelföretaget.
– Jag har sex barn och elva barnbarn, men de sitter mest och gluttar i sina mobiler, de går inte att nå. Det påverkar den sociala samvaron, det enda man hör är att det blippar på olika håll och kanter. Folk blir helt absorberade av det där, säger Leif GW Persson.
I marknadsföringen berättar hans välkända röst att spelet kräver list, mod och taktiskt tänkande. En spelare ska lista ut hur brottslingarna rör sig på spelplanen och häkta dem. Han figurerar på kartongen, i instruktionsfilmer och i marknadsföring. Spelidén kommer från Alga men författaren har valt namnet, skrivit texter, påverkat detaljer och godkänt allt i spelet. Han har fått en förskottssumma från Alga för sin medverkan och kommer sedan löpande att få procent på försäljningen.
– Vi har haft fantastiska licenser genom åren men inget av den här digniteten. Intresset har varit enormt stort från alla parter. Kopplingen mellan spelidé och Leif är verkligen en fullträff, säger Annika Furuvik, utvecklings- och marknadschef på Alga.
Annika Furuvik är utvecklings- och marknadschef på Alga.Bild: Jenny Leyman
Leif GW Persson reagerar starkt på hur skärmar påverkar samspelet mellan människor. Det är detta som gör att han engagerar sig i brädspelet.
– Det vore väl trevligt om ungarna plötsligt öppnar truten när man träffar dem. Vi håller på att utveckla en extrem individualism. Man har ju i alla tider varnat för saker som kommer att leda till ungdomens undergång och de varningarna har alltid varit fel. Men det jag har svårt för med uppmärksamheten på de uppkopplade skärmarna är att det leder till en extrem jävla självupptagenhet. De där andra sakerna som man reagerade på, som att Elvis svängde för mycket på höfterna och sånt, var utåtriktade meddelande som i någon mening var dialogskapande. Idag är det tvärt om. All den dialog du för är med cyberrymden – och det är egentligen bara med dig själv.
Vad har du själv för relation till brädspel?
– Jag tillhör den generationen som spelade sånt och det var väl en av anledningarna till att Alga kontaktade mig. Jag erinrar mig, med ett stort mått av sentimentalitet, mina egna familjära sammankomster där man satt och spelade ”Monopol” och ”Tjuv och polis” och sånt tillsammans olika generationer. Därför tyckte jag att det var en rolig idé. Tanken är att det ska återföra den sociala samvaron familjevis.
Hur ser affären ut ekonomiskt?
– Det är ingen stor affär. Jag har ju slutat på SVT och är fri att lansera mitt varumärke. Och det finns några grejer som ligger mig varmt om hjärtat. Viner, bland annat. Där är jag ute på marknaden redan med ”GW:s röda”.
Din första produkt utöver böckerna och tv-programmen...
– Ja, det är den första som har nått marknaden och den toksäljer. Vinet har jag valt helt själv, jag provade mig igenom ett par hundra viner i vintras. Jag testade också innan dess ett par såna där kändisviner och det var en ganska skrämmande upplevelse. Antingen har de inte något förstånd på viner eller smaklökar överhuvud taget, eller så har de överlämnat det där till den som säljer vinet och så har de valt något som är jävligt billigt för att kunna göra så stor avans som möjligt.
Haha, kanske det.
– Jag har ytterligare idéer om produkter, bland annat viltkött. Men där har du ett ansenligt logistikproblem eftersom det är så små och utspridda producenter. Man måste samla ihop väldigt mycket kött för att passera en lönsamhetsgräns. Får vi ihop ett hundratal producenter kan det blir affär av det.
Leif GW Persson är kriminolog, författare, tv-profil. Numera arbetar han även med brädspel och vin.Bild: Maja Suslin/TT
Är detta fortfarande på idéstadiet, eller?
– Nja, jo. Jag har olika idéer. Jag är ju svårt förtjust i snus och har varit det sedan första gången för 53 år sedan. Det var en skräckblandad upplevelse men det fastande. Hade jag rökt på samma sätt som jag snusar hade jag dött vid 40. Jag säger inte att snus är nyttigt, men jämfört med cigaretter är det rena hälsokosten. Jag har funderat på om jag skulle kunna lansera ett eget snusmärke.
Hur långt har du kommit i den processen?
– Det håller på alltihopa. Men det där är ganska stora satsningar ekonomiskt. Och då måste man vara jävligt noga så att man inte räknar fel, jag vill ha kontroll på det själv.
Inte när det gäller brädspelet?
– Nej, det är Algas, det var inte med på min ursprungliga lista över produkter. De är inte intresserade av att ha in partners på det sättet. Men känslomässigt är jag mycket engagerad i Alga-spelet.
Men du. Så sent som i april sa du att du inte tänker på sådant som varumärke och tackar nej till alla förslag om att medverka i reklam. Vad fick dig att ändra dig?
– Jag har fått tonvis med förslag om att göra reklam för andra. Jag menar att det finns en skillnad om man jämför med det jag gör nu. Detta är produkter som jag kan ställa mig bakom. Och som jag själv har kontroll över. Men jag har fått hårresande reklamerbjudande genom åren, sånt ska man vara jävligt försiktig med. Jag har reagerat när jag har sett de där idrottsfigurerna som gör reklam för spelsajter. Med tanke på att vi har ett par hundra tusen spelmissbrukare i landet borde de hålla sig för goda för det. Där har också mitt varumärke utnyttjats. Men då kom det blixtsnabbt en juridisk reaktion. Två av spelbolagen har fått sluta med det de hade startat utan min vetskap. Och de får dessutom betala skadestånd till mig som jag ger bort till välgörenhet.
Är det vanligt att andra försöker dra nytta av ditt ansikte?
– Bara på de senaste två åren har jag haft ett tiotal sådana ärenden. Men så fort jag går på dem så viker de ner sig, de vet att det är utsiktslöst. De kommer att förlora en process, de kommer att bli tvungna att betala och de vill inte få dålig publicitet.
Är det vi ser nu början på GW:s affärskarriär med produkter?
– Nej, fan. Jag har väldigt bra ekonomi. Jag har tjänat mina pengar väsentligen på böcker och filmer. Det har jag sedan investerat. Jag har några som jag bedömer som stabila börsplaceringar med hög direktavkastning. Det är ganska små innehav, ett tvåsiffrigt antal miljoner. Men det jag håller på med är att hitta företag innan de når börsen. Där finns jävligt lönsamma företag som inte är noterade där ägarna vill få loss pengarna. Jag ingår i ett konsortium där vi letar sådana bolag, köper andelar i dem och utvecklar vi dem. Ägarna får vara kvar, får pengar vid den första försäljningen och sitter kvar med en majoritet. Så småningom når de börsen. Nu ligger jag med placeringar i företag som kommer att nå börsen under perioden 2019 till 2023, de placeringarna är betydligt större än summorna jag har lagt i bolagen som redan är noterade. Det räcker att ett av dem går väl för att man ska kunna ta floppar i två andra eftersom utvecklingen är kolossal när man lyckas.
Läs mer: Lundabolaget får stororder inom säkerhet för självstyrande bilar
Läs mer: Börsglädje kring Terranet med kriminologen Leif GW Persson som investerare
Hur väljer du företagen?
– Det ska vara stabila produkter och finnas en fungerande marknad. Det ska vara en hygglig psykologi i det hela, jag försöker undvika sånt som har med knark och vapen att göra, som du säkert förstår. Jag är intresserad av kommunikationsteknologi och läkemedel. Jag har gått på en snyting hittills. Men det spelar ingen roll, de andra har betalat långt mer än det jag förlorade.
Hur mycket tid ägnar du åt dina investeringar och produkter?
– Kanske tio procent av min tid åt investeringsverksamheten, men där har jag ett par utomordentligt kompetenta medhjälpare och medinvesterare, såna där räknesnurror som ägnar 120 procent av sin vakna tid åt det. De drömmer säkert om det på nätterna också. Och det där andra med varumärket är väl kanske tio procent också, även där har jag anställt folk.
Har du planer på ännu fler produkter?
– Nä, jag ska skriva böcker och lösa brott. Det är det som ligger mitt hjärta närmast.
Gå till toppen