Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Lunds bussar kan bli elektriska – och laddas med skenor i gatan

Kollektivtrafiken runtom i landet behöver förändras för att bidra till ett mer hållbart resande. I Lund byggs därför spårväg – men även busstrafiken skulle kunna elektrifieras för att bli mer miljövänlig. Det visar en rapport från VTI.

Strömskenor kan dyka upp i gatorna runtom i Lund.Bild: Statens Väg- & Transportforskningsinstitut
Framtidens kollektivtrafik i Lund ska bli mer grön och hållbar. Elektrifierad busstrafik ingår i den Trafikutredning som kommunen tillsammans med Skånetrafiken och Nettbuss har gjort inför det förslag om det nya linjenätet som ska läggas fram senare under hösten.
I Lunds kommun vill man dock ta konceptet elbussar ett steg längre – med laddsträckor där elbussarna laddas samtidigt som de kör sina rundor.
Laddsträckorna som skulle kunna bli aktuella i Lund är en slags strömskena som läggs ut på gatan. När en buss kör eller stannar över en strömskena laddas bussen.
För att undersöka exakt hur det skulle fungera i praktiken testade VTI, Statens Väg- & Transportforskningsinstitut, idén i en körsimulator.
– Med hjälp av olika informationskällor om elbussar, elvägsteknik och Lunds stadsmiljö skapade vi virtuella modeller som sedan installerades i körsimulatorn, sa Arne Nåbo, forskningschef på VTI, i ett pressmeddelande om rapporten.
I simulatorn fick chaufförer testa på att köra en elbuss på Lunds gator, och att köra den så att den utnyttjade laddsträckorna ordentligt. I simulatorn ritades miljön för buss nummer fyras rutt upp, och efter att chaufförerna kört sträckan i simulatorn fick de svara på enkät.
Resultatet av studien visade att samtliga chaufförer som körde simulatorn tyckte att det var lätt att köra bussen så att den höll sig över strömskenorna i gatan. Deltagarna tyckte också att elbussen skulle vara ett bra komplement till spårvägen.
Huruvida busstrafiken kommer elektrifieras i Lund eller inte, och hur den isåfall ska försörjas med ström, är i nuläget inte bestämt. Men skulle det bli aktuellt visar VTI:s rapport att den bästa sträckan att börja med är en sträcka på ungefär fyra kilometer av buss nummer fyras rutt.
Gå till toppen