Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

100 000 SAS-resenärer drabbade i år

1 050 SAS-avgångar har blivit mer än tre timmar försenade, eller inställda, hittills i år. Detta kan komma att kosta flygbolaget upp till 360 miljoner kronor, skriver Dagens industri.

Flygbolaget SAS har haft ett problematiskt år hittills. Arkivbild.Bild: Vidar Ruud/NTB/TT
Över 100 000 resenärer har drabbats av problemen under året, och även inför kommande helg har avgångar ställts in.
– Det har skett ett antal förhandsavbokningar som passagerarna fått besked om. Det är en liten andel av totalen, men det är tråkigt för de som drabbas och det beklagar vi, säger SAS presstalesperson Tonje Sund till TT.
Hon tillägger att det finns en viss risk för att ytterligare störningar uppstår, men att bolaget arbetar intensivt med att hitta lösningar.
Siffrorna kommer under ett problematiskt halvår för flygbolaget, som redan är hårt ansatt av konkurrerande lågprisbolag och höga bränslepriser. Därtill anklagas bolaget för pilotbrist och en misslyckad etablering på Irland av skatteskäl.
Fyra skandinaviska pilotföreningar uppmanar nu, i samråd med SAS, sina medlemmar att jobba på ledig tid för att avhjälpa situationen.
– Det är helt med tanke på passagerarna och för SAS varumärke. Vissa inom pilotkåren har jobbat här i över 20 år och vi mår helt enkelt dåligt av att flygoperationerna inte fungerar, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS pilotförening, till SVT Nyheter.
Hittills i år har SAS aktie sjunkit 21 procent, och för andra kvartalet 2018 redovisade bolaget en förlust på 385 miljoner kronor – och ytterligare ekonomiska smällar kan komma när resenärerna ska kräva ersättning.
Om alla drabbade SAS-resenärer kräver ut sin EU-lagstadgade ersättning skulle notan landa på 360 miljoner kronor – 215 miljoner kronor mer än vad resenärer var berättigade till vid samma tidpunkt i fjol.
Gå till toppen