Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Handelsfartyg gick på grund – befälhavaren gripen för fylleri

Ett stort handelsfartyg gick på grund i vattnet utanför Råå vallar sent på fredagskvällen. Sjöräddningen försökte under en halvtimme förgäves stoppa fartyget, men fick ingen kontakt med befälhavaren.
– Han var så ofantligt berusad, säger Kim Hild på polisens ledningscentral.

Bild: Marcus Ekdahl
Enligt Sjö- och flygräddningscentralen (JRCC) skedde grundstötningen strax efter klockan 23. En bogserbåt och ett antal mindre båtar från Sjöräddningen och Kustbevakningen kom till platsen.
– Jag såg hur båten kom in mot land. Det är ett stort lastfartyg. Det var en lotsbåt som tutade när lastfartyget kom för nära land. Sedan stod fartyget stilla när det fastnat, säger Thomas Långberg som befann sig på stranden.
Sjö- och flygräddningscentralen försökte under minst 20 minuter komma i kontakt med handelsfartyget.
– Strax efter klockan 23 såg vi att de hade en felaktig kurs och att det kunde sluta illa, säger Fredrik Nordanslätt, kommunikatör på Sjöfartsverket.
Man skickade upprepade anrop via radio.
– Det är direkta anrop som spelas upp på båten, förutsatt att man använder den utrustningen, och det vet vi inte om de gjorde, säger Fredrik Nordanslätt.
Då agerade befälhavaren på ett annat fartyg som befann sig i närheten.
– Han såg att fartyget var på väg på helt fel kurs och hade en bogserbåt kopplad till sitt fartyg. Då tog han beslutet att skicka den efter haveristen.
Bogserbåten försökte förgäves få handelsfartygets uppmärksamhet.
– Man lyste med lampor, tutade, gjorde allting för att varna, säger Fredrik Nordanslätt.
Men inget av försöken ledde till någon reaktion från fartyget och ungefär 23.30 gick det på grund.
Bild: Marcus Ekdahl MarineTraffic
Det första sjöräddningen gjorde var att försäkra sig om att ingen ombord var skadad.
– Nu håller vi på och ser om det läcker in vatten i fartyget, säger Fredrik Nordenslätt.
Eftersom båten gick på grund mjukt i sanden kunde JRCC avsluta sin insats, uppger räddningsledare Mathias Hansson.
När Kustbevakningen fick kontakt med befälhavaren uppträdde han berusat. Han är misstänkt för grovt sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik.
Bilden visar handelsfartygets väg upp genom Öresund under fredagskvällen.
Polisen kom till platsen och kunde omedelbart omhänderta mannen som fick blåsa, lämna urinprov och blodprov.
– Han var så ofantligt berusad, så antagligen låter man honom sova ruset av sig innan man förhör honom. Har man förhört honom behöver han höras igen när han är nyktrare, säger Kim Hild på polisens ledningscentral.
Fartyget har gått i nordlig riktning och fastnade med fören cirka 500 meter ifrån land. Enligt vittnesuppgifter till HD och Sydsvenskan så ska fartyget ha gått in mot land med alltför hög hastighet och för nära land jämfört med infartsrännan till Bulkhamnen.
– Jag ser när båten kommer in mot land. Man hör att det tutar väldigt högt. Fartyget försöker gira, men den hinner inte och sen blir det ett väldigt skrapande ljud, berättar 14-årige ögonvittnet Simon Järrebring från Göteborg som bor på den närliggande campingen tillsammans med sin familj.
Vid midnatt hade en mindre folksamling bildats på Råå vallar där många tittade på fartyget, som trots mörkret var hyfsat synligt från land.
Tidigt på lördagsmorgonen har förberedelser påbörjats för att senare kunna bärga fartyget. Flera bogseringsbåtar har samlats kring det grundstötta fartyget. Fem dykare från Kustbevakningen har genomfört en skrovundersökning, bland annat för att hitta eventuella utsläpp.
– De har inte hittat några skador på båten. Nu kommer vi hänga kvar i området och invänta bärgare. Jag har hört på ryktesväg att det är på gång, säger Carina Hall, ledningscentralsbefäl på Kustbevakningen.
Handelsfartyget som har gått på grund är 130 meter långt och 16 meter brett. Båten är registrerad i det västindiska öriket Antigua och Barbuda. Fartyget är byggt 2012 och har en vikt på 7960 dödviktston. Det är lastat med 5000 ton vete.
Olyckan kommer att utredas av bland annat Transportstyrelsen.
Bild: Marcus Ekdahl
Bild: Marcus Ekdahl
Bild: Patrick Persson
Bild: Patrick Persson
Läs alla artiklar om: Handelsfartyg på grund
Gå till toppen