Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Här är dina rättigheter vid inställt flyg

SAS har ställt in över 700 flygningar i sommar och lämnat många passagerare både ledsna och besvikna. Men som resenär har man fler rättigheter än vad många tror, enligt Konsumentverket.

Antalet besvikna SAS-passagerare som ringer till Konsumentverket har tredubblats jämfört med samma period förra året. Arkivbild.Bild: Terje Bendiksby/TT
Den senaste veckan har antalet SAS-passagerare som ringer till Konsumentverket tredubblats jämfört med samma period förra året – från 9 till 32 stycken.
– Vi har sett en ökning av just SAS-passagerare under hela sommaren. Majoriteten frågar vilka rättigheter man har, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.
Totalt i år har över 100 000 passagerare drabbats av 1 050 inställda eller kraftigt försenade SAS-avgångar – om alla dessa skulle göra anspråk på sin EU-lagstadgade ersättning skulle det kosta bolaget 360 miljoner kronor.
Men vad är det då som gäller, om man står där med packad resväska, inställt flyg och förstörda semesterplaner?
– Det första man ska göra om man är på plats på flygplatsen är att kontakta flygbolaget och be om att få information, säger Anna Dahlén, vägledare på Konsumentverkets tjänst "Hallå konsument".
Det viktigaste att veta är att man alltid har rätt att kräva återbetalning eller ombokning av flygbiljetten. Om man blir ombokad på ett flyg som går senare än det inställda flyget, kan man också kräva kompensation för förlorad tid, enligt förordningen "Flygpassagerares rättigheter". Kompensationen ges ut i ett schablonbelopp som beror på hur lång flygningen är.
– Man kan även kräva ersättning för eventuella merkostnader i samband med det inställda flyget, till exempel extra hotellnätter och mat, säger Dahlén.
Undantaget är om det inställda flyget beror på en "extraordinär omständighet" som strejker, politisk instabilitet eller väder – sådant som ligger utanför flygbolagets kontroll.
Som rådgivare har Dahlén märkt att många har lite dålig koll på vilka rättigheter passagerare faktiskt har.
– Det är för krångligt och då avstår man i stället för att söka ersättning. Det är väldigt vanligt att konsumenter ringer in och blir positivt överraskade när de får höra om alla rättigheter.
Dahlén tipsar även om Konsumentverkets flygkalkylator, en slags robot som Konsument Europa har tagit fram. Man knappar in sina uppgifter om resan, flygbolag och förseningen. Ut kommer en lista på vad man har rätt att kräva, och ett formulär som man kan fylla i för att klaga hos flygbolaget.
Fakta

Rättigheter vid inställt flyg

Om ditt flyg ställs in har du rätt till något av följande tre alternativ:

1. Återbetalning för den del av biljetten som du inte har kunnat utnyttja.

2. Ombokning av resan så att du kommer fram så fort som möjligt.

3. Ombokning av resan till ett annat tillfälle som passar dig.

Flygbolaget ska alltid erbjuda dig valet mellan ombokning eller avbokning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in och oavsett när du fick informationen om att flyget var inställt.

Om du väljer återbetalning är flygbolaget är skyldigt att betala ut dina biljettkostnader inom 7 dagar. Det ska ske kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check. Om du går med på det kan flygbolaget återbetala biljetten genom tillgodokvitton eller på annat sätt.

Källa: Konsument Europa

Fakta

Så begär du ersättning för inställt flyg

I första hand ska du kontakta flygbolaget. Det gäller även om du köpt resan av en resebyrå. Begär ersättning genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande till flygbolaget där du anger att du vill ha ersättning och varför. Det kallas för att reklamera. Ofta kan du reklamera via flygbolagets webbplats.

Kom ihåg att reklamera så snart som möjligt. Huvudregeln är att du bör reklamera inom två månader. Om du vill ha ersättning för utlägg, kom ihåg att bifoga kopior på dina kvitton. Spara kopior på allt du skickar.

Om man hör av sig till flygbolaget men inte får svar, eller får ett svar man inte är nöjd med, kan man ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden, tipsar konsumentrådgivaren Anna Dahlén.

Källa: Konsument Europa

Gå till toppen