Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Neneh Cherry tar ton om kolonialismen

"Kong" är första låt från höstens album.Bild: Wolfgang Tillmans

Neneh Cherry

LÅT. Kong

Neneh Cherrys "Kong", släppt i väntan på ett kommande höstalbum, refererar till kolonialismens följder och till den pågående flyktingkrisen. Det är en elegant och ödesdiger låt, dessutom välsignad med en poetisk visuell dimension.
Videon har regisserats av stjärnskottet Jenn Nkiru som bland annat var en av hjärnorna bakom "Apeshit", Beyoncés och Jay-Z:s nattliga Louvren-­besök. I hennes gripande musikvideo till "Kong" gömmer sig ett symbolspråk med guld­örhängen, rastafarihattar, vaxtryckta tyger och långa, kvardröjande blickar. De slitna miljöerna antyder att ett ryck i en flagnande tapet­flärp skulle kunna utlösa ett vittnesmål om platsens historia.
Wolfgang Tillmans, den första fotograf som vann det prestigefulla konstpriset Turner Prize, har plåtat omslaget. Cherry är fotograferad underifrån, klädd i vit t-tröja, och kisar framför vad som skulle kunna vara en fond av brittisk förort. Bilden utgör ett lågmält fodral till en stor låt.
Produktionen står Four Tet och Massive Attacks 3D för, båda tidigare kollegor till den svenska artisten. Ett mustigt, segt trum­beat är något av ett eko av den senare gruppens låt "Karma­coma" och riskerar att få gamla triphopfans att sjunga med i verser från fel låt. Därtill kan Cherrys torra vibrato föra tankarna till reggae­legenden Horace Andy, en av Massive Attacks stammisröster.
Låten blir en lina som sträcks tillbaka till tidigt brittiskt nittiotal, eran när de inblandade verkligen blomstrade. Ändå blir efter­smaken inte nostalgi. "Kong" landar som en vacker kloss i den samtid som den samtidigt fungerar som protest mot.
FLER TIPS
Robyn: Missing u (låt)
Mura Masa, Nao: Complicated (låt)
Travis Scott: Astroland (album)
Gå till toppen