Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Filip Yifter-Svensson: Beyoncé förvandlar Vogue till sitt privata Instagramkonto

Vogue låter Beyoncé förvandla septembernumret till sitt privata Instagramkonto. En typ av tveksamma journalistiska uppgörelser som lär bli vanligare, skriver Filip Yifter-Svensson.

Beyoncé och Vogues mytomspunna chefredaktör Anna Wintour.
I våras fick den amerikanska fotomodellen Gigi Hadid kritik för ett omslag till modemagasinet Vogues italienska utgåva. På bilden såg hennes hud mörkare ut än vad den brukar göra, och hon anklagades för kulturell appropriering och black face-målning.
På sitt Instagramkonto förklarade Hadid att hon inte har något kreativt inflytande under en fotografering, och inte över bildbehandlingen efteråt heller.
Det är alltså redaktionen och den anlitade fotografen som bestämmer hur det ser ut i tidningen, inte modellen. Men i dessa tider är det kanske inte konstigt att kritiken riktades mot henne. I en digital verklighet är det hon, med sina drygt 40 miljoner följare på Instagram, som är den stora maktfaktorn, snarare än magasinet som har ynka två miljoner följare.
När amerikanska Vogue om några veckor släpper sitt nya nummer kommer Beyoncé att synas på omslaget. Bilden är tagen av 23-årige Tyler Mitchell, som blir den förste svarte fotografen någonsin att publiceras på omslaget.
Egentligen är det Beyoncé, snarare än Vogue, som skriver historia.
Till skillnad från i fallet med Gigi Hadid är nämligen Beyoncés medverkan i magasinet helt och hållet villkorad av henne själv. Det är hon som har valt fotograf och det är hon som har valt att inte låta sig intervjuas av tidningens reportrar. Istället publiceras peppiga texter om henne själv, skrivna av henne själv (eller, mer troligt, någon i hennes stab). Beyoncé flyttar med andra ord in sitt privata Instagramkonto på modepressens mest åtråvärda utrymme: Vogues fullmatade septembernummer där modehusens höstkollektioner presenteras.
Den här typen av journalistiskt tveksamma uppgörelser lär bli vanligare när enskilda kändisar får mer makt än aldrig så ärevördiga publikationer.
Under fotbolls-VM i somras läste många den belgiske anfallaren Romelu Lukakus gripande självbiografiska jagberättelse om en resa från fattigdom till berömmelse. Den publicerades på The Player's tribune, en sajt som har skapats för att idrottsstjärnor ska kunna runda journalister.
Det är nästan så att man längtar tillbaka till tiden då Anna Wintour, Vogues chefredaktör sedan 1988, ännu var fruktad och diabolisk. En sådan som kändisar svassade för. Nu är det tvärtom.
Gå till toppen