Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Läsartext: Cykla vettigare - inför cykelkörkort i Malmö

Insändarskribenten Jörgen Ekdahl har en rad tips och förslag på hur Malmö kan bli en säkrare cykelstad.Bild: Emil Sandgren
Våra politiker vill att vi ska använda cykeln mer i Malmö. Det är därför staden bygger ut cykelbanor, som ska göra att vi cyklister kan ta oss fram på ett säkrare vis. Men bilen måste också kunna få plats på våra gator. Dock tror jag att många idag skulle kunna cykla och åka kollektivt mer än de gör, istället för att ta bilen.
Här kommer en del tips och lite annat från mig om hur vi Malmöbor ska kunna cykla säkrare och vettigare i vår stad.
Först en gammal idé, som jag har försökt att på något vis komma till skott med. Cykelkörkort! Varför? Därför att många av Malmös cyklister aldrig har tagit något körkort. Det gäller kanske mest våra ungdomar. Det handlar inte om att ta ett traditionellt körkort, utan snarare ett test där den sökande får svara på så där hundra frågor om trafikregler. Detta skulle kanske kunna ske på Malmö stads hemsida. När man då har cirka 90 procent rätt kan man själv skriva ut sitt cykelkörkort.
Vi cyklister måste tänka mycket mer på vår egen säkerhet. Hjälm, väst och lyse är det som ska gälla. Syns du inte, då finns du inte. Malmö stad ska fortsätta att dela ut västar, ett mycket bra initiativ.
Cyklister måste bli bättre på att cykla på dubbelriktade cykelbanor. Detta därför att i staden är de flesta banor gjorda för detta.
Förbjud cykling på Davidshallsgatan. Varför? Detta är en bussgata.
Cykling på Malmös gågator? Nej! Varför? För att det just är en gågata. Gäller Södra förstadsgatan från Triangeln till Gustav Adolfs torg, Södergatan från Gustav Adolfs torg till Stortorget samt Skomakargatan/Baltzarsgatan från Lilla torg till Kalendergatan. Dock inte Friisgatan, som inte är en ”riktig gågata”. Samt att just Friisgatan har ett stort flöde av cyklister till och från Triangelstationen.
Cykling i Folkets park? Nej! Varför? Därför!
Hyrcyklar, har de kommit för att stanna? Jag är tveksam. Vad blir kostnaderna?
Cykelbanan till och över Frihamnsviadukten måste göras säkrare. Det behövs skyltar och fler målade linjer. Eventuellt cykelöverfarter?
Det är mycket bra att den nya cykelbanan på Nobelvägen görs. Men tyvärr görs cykelbanan på fel sida. Man skulle så klart ha lagt den på den västra sidan, där den befintliga cykelbanan redan finns. Resultatet nu kommer att bli att cyklisterna kommer att cykla på trottoaren på den västra sidan. Man fortsätter att cykla på samma sida, utan att ta sig över till den östra sidan. Dock hoppas jag att jag har fel!
Vid alla cirkulationsplatser ska staden införa cykelöverfarter, där cykelbanan korsar gatan. Varför? Alltså, då vet alla vad som gäller, bilisterna ska alltid lämna företräde för cyklisterna då det aldrig finns några ljussignaler här.
Ta bort det där med cykelpassager, för det är inte många som känner till skillnaden på en cykelöverfart och en cykelpassage.
Hur ska vi göra med alla cykelstölder som sker i vår stad? Polisen borde göra mer än de gör idag.
Alla gamla och trasig cyklar, som står överallt. Här måste kommunen göra mer.
Att det inte är förbjudet att cykla på ett övergångsställe är ju rent uppåt väggarna! Det säger sig självt, bara namnet övergångsställe visar ju att det borde vara förbjudet. Vad innebär det då att det inte är förbjudet att cykla på ett övergångsställe? Jo, att cyklisten ska släppa fram och ta hänsyn till fotgängarna, samt alltid släppa fram bilisterna!

Jörgen Ekdahl

Malmöbon Jörgen Ekdahl cyklar i alla väder med hjälm, väst och lyse.
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen