Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Huvudledare

Ledare: Valtemperaturen ännu låg. Men snart vänder det.

Moderaterna presenterade nya valaffischer.Bild: Erik Simander/TT
Aldrig har väl Moderaternas partiledare Ulf Kristersson sett så fräsch ut som i Moderaternas nya valkampanj, som presenterades vid en presskonferens under onsdagen (8/8). På svartvita bilder varvas beslutsamma blickar med leenden och bekymmersrynkor. Kristersson träffar vanliga människor. Han pratar med en polis. Han joggar. Han är Sveriges Justin Trudeau. Moderaternas Emmanuel Macron. Redo att kavla upp ärmarna och sätta igång, gärna redan igår.
"Nu tar vi tag i Sverige", är också vad partiet meddelar på en av de många valaffischerna. Texten är ljusblå och gul. Bakgrunden mörkblå. Det är proffsigt och seriöst, som vanligt hos Moderaterna. Det är, också som vanligt, föga upphetsande.
Valdagen den 9 september tycks fortfarande fjärran i ett värmeslött Skåne. Men redan till helgen ska det regna rejält, och redan om en månad ska miljoner människor ha bestämt sig för vem de vill ska styra landet, landstingen, regionerna och kommunerna.
Vilka budskap är det som partierna har tänkt ska bära dem hela vägen fram? På presskonferensen i Stockholm drar Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer upp linjerna för den moderata kampanjen. Det är de tre s:en som ska vinnas över till partiet – de väljare som funderar på att ligga kvar på soffan, på att rösta socialdemokratiskt eller som dras till Sverigedemokraterna.
Hur gör man det? "Vi vill inte hamna i en tävling om svartmålning", säger Strömmer, "men inte heller i en skönmålning av Sveriges problem". Så landar partiet också i den kanske mellanmjölkigaste av valsloganer: "Mycket är bra i Sverige, men det finns också mycket att ta tag i."
Fler partier än Moderaterna har presenterat sina valkampanjer den senaste tiden. På tisdagen (7/8) var det dags för Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.
Med "Ett Sverige för alla, inte bara de rikaste", trampar Vänsterpartiet vidare i det spår de blivit allt mer ensamma om i politiken, och som synes bli ovanligt framgångsrikt om en månad. På de andra affischerna ackompanjeras ett överstruket "miljardärerna" av ett understruket "pensionärerna", ett överstruket "skatteflykt" av ett understruket "skolutflykt". Det är klasskamp, det är mörkrött och precis lagom populistiskt för den som smygtittar vänsterut.
Väljarna vet redan vad SD tycker i olika frågor. Därför behöver inte partiet lyfta fram dem, menade Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein när han samma dag visade upp en rad affischer med leende människor och helt utan politiska budskap. Smart taktik från ett parti som vill fungera som ett flugpapper för den som väljer bort snarare än väljer, men som ogärna granskas för politiska förslag och kapacitet till ansvarstagande.
Mindre smart har det riksdagsparti varit som kanske behöver synas allra mest. "Nu. Klimatet kan inte vänta." må vara ett budskap som ligger i tiden, men om det är något Miljöpartiet borde ha lärt sig denna sommar är det risken i att presentera valkampanjer för tidigt. Gissningsvis har mer än en miljöpartist vridit sina händer över den försuttna chansen att gå till val på sommarens skogsbränder, på torkan och värmen.
En månad kvar till valdagen är valtemperaturen trots partiernas kampanjpresentationer fortfarande lägre än den utomhus. Den vänder snart uppåt.
På måndag (13/8) sitter Jonas Sjöstedt (V) som första partiledare i Sveriges Radios studio för en utfrågning i programmet P1 Morgon. Det är startskottet för alla de utfrågningar, debatter och dueller som ska hjälpa väljarna att veta vilken valsedel de ska stoppa i kuvertet om en månad.
Den 7 september är det slutdebatt i Sveriges Television. Dagen efter duellerar Stefan Löfven (S) och Ulf Kristersson. Det sägs att så många som var tredje väljare bestämmer sig sent. Vissa först på valdagen. Valaffischer i all ära, men det som kommer att avgöra valet är de 31 dagar vi har framför oss.
Gå till toppen