Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Gonçalo M Tavares gör oss galna!

I alfabetisk ordning diktar Gonçalo M Tavares upp sitt persongalleri och karaktärernas misslyckade försök att finna mening med livet. Elina Pahnke springer med glädje i författarens galna cirklar.

Gonçalo M Tavares har kallats en portugisisk Kafka.

Gonçalo M Tavares

BOKEN. Matteo blev arbetslös. Övers Hans Berggren. Tranan.
Det finns otaliga sätt att försöka skapa ordning i det kaos som är livet. Ett sätt är att skapa tabeller och system, söka sig till någonting mer logiskt än den irrationella vardagen. Gonçalo M Tavares strategi för att värja sig från katastrofen är att arbeta alfabetiskt i sin roman ”Matteo blev arbetslös”. Romanens första mening lyder: ”Aaronson har inte alltid varit död”.
Sedan följer vi ett antal karaktärer uppdiktade i alfabetisk ordning tills vi kommer fram till mannen som vi redan från början har vetat är slutet på berättelsen. Matteo.
Romanen har en ordning, alfabetet. Den har en återkommande form, cirkeln. Den har också en tabell, det periodiska systemet.
Aaronson joggar varje dag hundra varv runt en rondell, mitt bland bilarna. Tills en dag, då han bryter sin magiska formel och vänder. Han dör genast. De personer som följer – Ashley som kör på honom, den blinde herr Goldstein vars älskare tatuerar in det periodiska systemet i blindskrift på ryggen, Holzberg och Hornick som går vilse i en labyrint efter att fattiga barn ätit upp brödsmulorna de lämnat efter sig som spår – är till synes en bunt osammanhängande personer, om än framskrivna med precision.
Gonçalo M Tavares har kallats en portugisisk Kafka och översatts till fler än 45 språk. I romanen, som släpptes på originalspråk för åtta år sedan, retas han med förnuftet. Trots den lilla människans försök att finna mening är döden alltid ett överhängande hot, allra tydligast i kapitlet ”Kessler och båten” där sju män, övertygade om att de är de enda med förnuftet i behåll, flyr i en båt för att rädda intellektet. En efter en lämnas de att dö, när männen i sin dumdristiga övertygelse inser att också den lilla gruppen innehåller en galning för mycket.
Förnuftigt är istället Tavares språk, avskalat från oväsentligheter, alltid framåtskridande med en förmåga att hålla läsaren i handen trots de otaliga personer vi får möta. Att persongalleriet innehåller så få kvinnor blir däremot tidvis tröttsamt, som om en berättelse om människans försök att vara rationell var förbehållen mannen.
Efter att ha fyllt drygt halva ”Matteo blev arbetslös” med karaktärer som på ett eller annat sätt genomlider sin vardag med hjälp av meningslösheter, samlarmanier, idiotiska planritningar och tabeller, tar berättelsen en ny riktning.
Gonçalo M Tavares skriver själv fram meningen med de små, tragikomiska berättelserna. Romanen blir inte lidande av sin förklaring, utan tvärtom öppnar det upp för mer observant läsning. ”Vad är labyrinten i vilken Holzberg och Hornick går vilse annat än detta outhärdliga att vi är instoppade i en galnings ritning?” skriver Tavares och får oss att förstå att han leker med läsaren på samma sätt.
Vi har stoppats in i en galnings ritning. Precis som personerna i berättelsen försöker vi att skapa ordning. Så springer också vi med en idiots glädje, likt Aaronson, i cirklar.
Gå till toppen