Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Vårt klimat – vår miljö

Felaktiga affärsmodeller sinkar omställning till förnybar energi

Skåne har goda förutsättningar för grön el. Omställningen börjar ta fart, men kunde gå snabbare. En ny avhandling visar att företag försenas och riskerar att misslyckas för att de oreflekterat kopierar andras framgångsrika affärsmodeller.

Kajsa Ahlgren Ode har nyligen disputerat med avhandlingen ”Travelling business models – On adapting business models to new contexts” i Lund.Bild: Andreas Hillergren
– Det förvånade mig att så många inom företag, media och myndigheter har uppfattningen att man kan kopiera affärsmodeller, alltså ta andras affärsmodeller rakt av. Det funkar inte, säger Kajsa Ahlgren Ode.
Hon har nyligen disputerat med avhandlingen ”Travelling business models – On adapting business models to new contexts” i ämnet Industriell ekonomi vid Lunds tekniska högskola.
Under arbetet har hon intervjuat företagsledare och entreprenörer inom både väletablerade företag och startups. Många företag betraktar affärsmodeller som allmängiltiga och räknar med att ett lyckat koncept på en marknad automatiskt fungerar framgångsrikt på en annan.
– Då glömmer man bort att modellen formas av faktorer som mänskliga och individuella aspekter, lagar, regleringar och geografiska förutsättningar. Affärsmodeller är vaga, som modellera ungefär. De formas och görs det inte på ett medvetet sätt så kan det bli fel.
Kajsa Ahlgren Ode har främst studerat en affärsmodell för solel som utvecklades i Kalifornien och sedan har använts av företag i Holland, Tyskland, England och Sverige.
Bild: Hasse Holmberg / TT
– I Kalifornien är man väldigt van vid krediter och det finns god tillgång till riskkapital. I Tyskland vill människor inte låna i samma uträckning och integriteten är större. Man kan exempelvis inte titta på detaljer i Google maps. I Sverige har vi starka konsumentlagstiftningar som styr att man inte kan skriva kontrakt som låser in kunder för länge. Allt sådant påverkar finansiella och tekniska förutsättningar för företagen.
Om affärsmodeller inte medvetet anpassas efter lokala förutsättningar så får det konsekvenser. Företagen tappar tid eftersom de får gå omvägar och prova olika erbjudanden.
– Det kan till och med vara så att de misslyckas och inte förstår varför, men svaret finns i att man har kört fast i affärsmodellen man har inspirerats av och tanken på att det ska funka på ett visst sätt, säger Kajsa Ahlgren Ode.
Hur väl subventioner fungerar har hon inte specifikt studerat, men de påverkar naturligtvis – åtminstone om de är större än i Sverige.
– I Tyskland och Kalifornien satte subventioner fart på marknaden. I Tyskland gick man ut hårt med subventioner som sedan ändrades kraftigt, vilket fick stora konsekvenser. Subventioner måste vara långsiktiga eftersom det tar tid att anpassa en affärsmodell.
I Sverige har solenergimarknaden gått snabbt framåt de senaste två åren jämfört med tidigare. Men solceller skulle kunna vara vanligare om bolagen anpassade sina erbjudanden så att de var mer attraktiva för kunderna och affärsmodellerna så att de fungerade bättre.
– För klimatets skull är det bråttom att ställa om till hållbara energisystem. Att förstå hur affärsmodeller för solenergi blir framgångsrika är en viktig del i den processen.
Gå till toppen