Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Fakiren som fastnade i ett skåp: Döper om Ikea till "Bergman Bogärt"

Dhanush.Bild: Noble Entertainemnt

Fakiren som fastnade i ett skåp

BIO. ROMANTISKT ÄVENTYR. Frankrike, Indien, Belgien (The extraordinary journey of the fakir), 2018. Regi: Ken Scott. Med: Dhanush, Erin Moriarty, Barkhad Abdi. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.32.

Under sin fattiga uppväxt i Mumbai drömmer lille Ajatashatru om rikedom – lustigt nog representerad av ett visst svenskt möbelvaruhus, som han upptäcker genom en katalog på en läkarmottagning. ”Vi är rika för vi har varandra”, säger hans fina ensamstående mamma – och det är väl på ett ungefär filmens sensmoral.
Det krävs förstås strapatser och äventyr för att Aja, som han kallas, ska förstå det. Som vuxen tar han sig till Paris och uppsöker omedelbart möbelvaruhuset. Här har det obetalbart nog döpts till Bergman Bogärt.
Aja somnar i ett skåp som under natten forslas till London, där han grips av gränspolisen tillsammans med en grupp migranter, som forslas vidare till Barcelona och så vidare.
Det låter ju rätt kul, och ”Fakiren som fastnade i ett skåp” vill inget hellre än att charma brallorna av publiken – tyvärr med minsta möjliga ansträngning. Berättelsen staplar klyschor och utnötta dramatiska grepp. Romansen som ska driva hela storyn är träig och huvudrollsinnehavaren Dhanush verkar begripligt nog inte ha fått feeling alls.
En bollywoodsk dansscen lyfter en aning, och visst andas filmen något slags gullig form av humanism. Men det räcker ingenstans när lekfullheten och energin som är helt oumbärliga för den här sortens bagatell saknas. Bergman Bogärt är det roligaste i hela filmen.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 17 augusti
Gå till toppen