Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Vårt klimat – vår miljö

Han kör racing i världsklass – med elbil

Genom åren har motorsporten fått motta mycket kritik för sina utsläpp och sin miljöpåverkan. Men nu har elbilstävlingen Formel E blivit en av världens bästa racingserier.
– Det är rätt i tiden och en väldigt kul serie att vara en del av, säger Sveriges nu mest framgångsrika racingstjärna Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist vann under året ett Formel E-lopp i Montreal.Bild: Mattias Persson \/ Motorsport Publication
Den förre Malmöbon, Felix Rosenqvist, uppväxt i Värnamo, slutade i år på en sjätteplats i Formel E, efter två segrar, tre pole positions och två snabbaste varv.
Varför Rosenqvist kom in på Formel E har dock ingenting att göra med miljöaspekten.
– Det är väl mer det sportsliga som gjort att jag har hamnat där och att jag också vill vara där. Utanför F1 är Formel E en av de serierna som håller högst nivå på förare, säger Rosenqvist.
Felix Rosenqvist kör Formel E i Montreal.Bild: Mattias Persson \/ Motorsport Publication
Varför serien blivit så stort tror svensken har att göra med intresset från biltillverkarna.
– Formel E är bara fyra år gammalt. När det först kom var det ett frågetecken kring om det skulle hålla, dels eftersom att bilarna inte lät. Men det har blivit ett sådant intresse från biltillverkarna och de bästa förarna har kommit dit eftersom tillverkarna vill ha bra förare där.
Det finns vissa skillnader i att köra elbil jämfört med andra racingbilar.
– Kör du i kvalen, där det handlar om ett snabbt varv, är det bara ljudet som är annorlunda. Men i tävlingarna är det större skillnad. Där får man bara en viss mängd energi som man kan förbruka och då måste man lägga upp loppet efter det. Kör man flat out hela vägen har man inte tillräckligt med energi till slutet, så det gäller att konservera energin samtidigt som man kör så fort som möjligt.
– Det är det som är det svåra i Formel E. Plus att man bara kör på stadsbanor som är hoppiga och tighta, vilket är lite annorlunda från vanliga banor.
Felix Rosenqvist värmer upp inför Formel E-tävlingen i Montreal.Bild: Mattias Persson \/ Motorsport Publication
Spelar miljöfrågan någon roll för dig när du kör?
– Det är väldigt rätt i tiden eftersom många stora företag och sponsorer vill förknippas med det. Racing har alltid haft den stämpeln att det inte är miljövänligt, så detta har varit väldigt lätt att sälja in. Men för min del är det lite skit samma. Men det är kul att vara involverad i en ny trend och i något som varje dag blir lite större.
Felix Rosenqvist, i röd bil i täten, tävlade här i Formel E i Montreal.Bild: Mattias Persson \/ Motorsport Publication
Gå till toppen