Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Leva. Älska: Ett annorlunda seniorboende

Mette Aakerholm Gardells dokumentär skildrar ett seniorboende för hbtq-personer i Stockholm.Bild: Nonstop entertainment

Leva. Älska

BIO. DOKUMENTÄR. Sverige/Norge, 2018. Regi: Mette Aakerholm Gardell. Barntillåten. Längd: 1.23.

Regnbågen i Stockholm slog upp portarna 2013 och är landets första seniorboende för hbtq-personer. Undersökningar och intervjuer har visat att många äldre homosexuella ofta vantrivs på vanliga boenden, blir deprimerade, känner sig ensamma och inte vill ställa fram fotografier som antyder deras sexuella läggning.
Det berättas i början på Mette Aakerholm Gardells dokumentär där vi möter tre nyinflyttade på Regnbågen – den världs- och resvana Agneta som aldrig riktigt klarat av att komma ut för sin aristokratiska familj, Ingbritt som varit gift, älskat sin man, fött två barn men senare skilt sig och levt med kvinnor samt Tomas som växte upp med en homofobisk far och sedan ägnat mycket tid åt aktivism. Då och då lägger också Aakerholm Gardell in texter med fakta kring hbtq-personers liv.
Men hon följer egentligen aldrig riktigt upp det som presenteras i inledningen utan koncentrerar sig på de tre huvudpersonerna och deras berättelser. Och de är bra och ger en fördjupad bild av hur det är att inte kunna vara öppen med sin läggning utan tvingas hålla den dold. Agneta har främst kunnat leva ut sin sexualitet på vistelser utomlands och Ingbritt väntade med skilsmässa och besök på gayklubbar i Stockholm till dess barnen var uppe i tonåren. Ett av de starkaste ögonblicken i dokumentären är hennes samtal med den vuxna dottern, olivodlare och arvtagare till den grekiske pappans fält. Ingbritt ångrar att hon inte valde att berätta tidigare och framför allt tydligare för barnen. Gång på gång betonar de tre huvudpersonerna kluvenheten som växer inom en när en så viktig del i tillvaron måste döljas och vilka motsägelsefulla känslor det leder till. Men livet på Regnbågen innebär gemenskap.
Mette Aakerholm Gardell väljer en ren, enkel bildstil där det ryms både skönhet och ett poetiskt skimmer. Möjligen hade filmen kunnat fokusera något mer vad som sägs i inledningen men Agnetas, Ingbritts och Tomas historier vill jag inte vara utan.
Gå till toppen