Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Sjökaptenen åtalas – erkänner grov sjöfylla

Den ryske sjökaptenen vars fartyg gick på grund utanför Råå för två veckor sedan hade 2,76 promille alkohol i blodet. Nu ställs han inför rätta för grovt sjöfylleri. Kaptenen erkänner att han druckit, och sedan somnat.

Bogsering av fartyget som gick på grund.Bild: Sandra Henningsson
Det var 23-tiden den 4 augusti som det 130 meter långa handelsfartyget gick på grund i vattnet utanför Råå vallar. En lots från Sjöfartsverket hade förgäves försökt stoppa fartyget, men fick ingen kontakt med befälhavaren.
Läs mer: Grundstötta fartyget väntar på bogsering – kaptenen hade 2,5 promille i blodet
När Kustbevakningens tjänstemän kom ombord påträffades sjökaptenen ensam på bryggan. Han uppträdde berusat och försökte smussla undan en flaska whisky av märket Black velvet som var uppdrucken till tre fjärdedelar.
Kapten anhölls och sitter häktad i väntan på rättegång i Malmö tingsrätt.
Han medger att han druckit, dock bara 20 centiliter. Sen somnade han.
– Jag vaknade när fartyget var i sandbanken, uppger mannen i förhör.
Kaptenen menar dock att han inte kan ha haft 2,76 promille alkohol i blodet, som proverna visat.
– Om jag druckit så mycket hade jag inte kunnat ta ett steg.
Fartyget hade startat i den litauiska hamstaden Klaipeda och skulle till Las Palmas på Kanarieöarna. Elva personer fanns ombord vid grundstötningen.
– Det var ansvarslöst, medger kaptenen.
Likaså erkänner mannen att han stängt av båtens ”dead man alarm” som aktiveras efter tolv minuter om ingen befinner sig på bryggan.
– Jag har inget svar på varför, säger han.
Kaptenen uppger i förhör att han innan den aktuella resan inte druckit alkohol på 1,5 månad.
– Jag kan inte säga att jag är en inbiten drickare. Jag dricker till och från vid festliga tillfällen.
Nu riskerar han upp till två års fängelsestraff för grov sjöfylla – åklagaren kräver även att whiskyflaskan ska förklaras förverkad.
Kostnaderna för bogseringen av det aktuella fartyget täcks av rederiets försäkring.
Läs alla artiklar om: Handelsfartyg på grund
Gå till toppen