Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Förhoppningen: En Öresundsmetro innan 2040

Under måndagen ägde Metrorådets första möte rum för att utbyta tankar om vad en Öresundsmetro betyder för regionens fortsatta utveckling. Innan år 2040 vill man ha metron på plats om planerna får realiseras.

Så här kan framtidens kollektivtrafik i Öresund komma att se ut innan år 2040 om Öresundsmetro Executive får genomföra sina planer.Bild: Malmö stad
Då Ferhman Bält-förbindelsen, som planeras mellan Danmark och Tyskland, kommer öka godstrafiken på Öresundsbron menar många att det behövs alternativa resvägar.
I våras bildades det nya partnerskapet Öresundsmetro Executive. Där har styrande politiker från Malmö och Köpenhamn sällskap av aktörer från näringslivet och två universitet för att stärka planerna för en Öresundsmetro.
Läs mer: Nytt Metroråd ska få fart på ny tunnelbana under Öresund
Nu har det första mötet ägt rum. Kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad är med egna ord jätteglad efter mötet.
– Jag ser att uppbackningen och engagemanget är jättestort för att gå från förstudiestadiet till att börja med de hårda planeringarna för att genomföra, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).
Under mötet fick de olika företrädarna dela med sig av sina tankar. Katrin Stjernfeldt Jammeh noterade att i princip alla ser ett behov av den förstorade arbetsmarknadsregionen som metron skapar.
– Genom att förkorta resan till 20 minuter från centrum till centrum, ökar vår arbetsmarknadsregion med en miljon människor, det är viktigt för företag som vill rekrytera i en tid där det är brist på kompetent arbetskraft.
Katrin Stjernfeldt Jammeh är nöjd efter ett positivt möte. ”Intresset är stort, inte minst från dansk sida var det väldigt påtagligt.” säger hon.Bild: Lars Brundin
Med två alternativ för pendlare minskar även sårbarheten om något går fel. Och utan metron som alternativ när godstrafiken över Öresundsbron ökar, riskerar bron bli en flaskhals som hämmar svensk export, framhåller Katrin Stjernfeldt Jammeh.
Planerna framåt är nu att göra ytterligare beräkningar som ska visa på nyttorna med metron. Rådet fortsätter att kontinuerligt kommunicera och kommer ha möten några gånger per år för att fördjupa planerna än mer.
– Det är inte så att vi skulle behöva metron för godstrafiken idag, men vi kommer behöva den om ett antal år. För att ha den när den behövs måste vi planera nu.
Det råder delade meningar kring när Öresundsbrons spår inte längre kommer räcka till. Katrin Stjernfeldt Jammeh vill ha metron på plats runt år 2035. Hon framhåller att det kan vara lite optimistiskt, men innan 2040 räknar hon med. Om planerna blir verklighet, det vill säga.
Läs mer: Öresundsbrons spår räcker – trängsel först på 2040-talet
Gå till toppen